Saturday, September 09, 2006

Mengislamkan Melayu

Assalamualaikum semua,

Dah lama kan saya tenggelam. Mcm2 berlaku dalam tempoh tu. Saya pergi KL tapi bukan dgn suami. Pergi dgn adik ipar, minta dia temankan naik bas. Urusannya hari Rabu tapi saya hanya boleh balik ke pantai timur nih hari Jumaat pagi. Hari Rabu orait lagik. Hari Khamis tuh saya dah start nangis mcm budak kecik pulak. Rindu kat anak2…… Kalau bukan atas urusan masa depan nih, takdenya saya sampai ke KL tanpa diorg.

Alkisahnya, pakcik saya tukang masak atau yg lebih comel disebut chef kot sbb kat hotel. Dia kerja di hotel Federal kat KL la jugak. Tak ingat la hari apa tapi rasa semalam dua sebelum merdeka tuh, makcik kata kat hotel pakcik tuh ada perjumpaan paderi2 seMalaysia dan Lina Joy pun ada sekali. Katanya, Lina Joy nak jadi rahib. Tapi sejauh mana cerita nih saya tak pasti dan kalau ada sesiapa yg lain boleh bg kepastian silakanla…Saya takut jugak tergolong dalam golongan org yang mengada2kan cerita tapi saya rasa takkan la pulak pakcik saya menipu kan?

Makcik saya tu pulak adalah jururawat line ungu iaitu bidan… Dia pulak bawak cerita kata siang hari tadinya ada budak muda sangat lagi datang sama satu org Indon. Yang org kita ni nak cek perut. Bila tanya pasal bapak pada budak yg dia kandung, ada ke dia jawab “saya pun tak tau la kak”. Masya ALLAH apa la nak jadi dgn org zaman skang ni sampai hilang iman tahap mcm ni sekali.

Jika diukur dan baca balik hadis2 Nabi, nampak sangat kita ni dah dekat dgn kejadian Akhirat. Dosa dah la menambun pastu pahala liat lak nak buat. Nak insaf? Aduhai, ntah berapa kali setahun kita bertaubat. Takutnya!!!!

Hmm…kat sini saya lampirkan perbualan saya dengan Kasturi Sellvadurai, seorang adik manis yang telah mengenali Islam lebih baik dari kita sebagai org Islam dari lahir. Bukan Ain ni aje yang saya jumpa menemui hidayah ALLAH ni, ada sorang lagi dan saya rasa rendah diri betul dgn mereka ni. Jiwa mereka lebih baik dari saya yang lahir sebagai Islam…apa2 pun ambillah yang baik dan campak jejauh mana yang tak patut…

stoneain_bk: assalamualaikum
siti sifir: alaikumussalam
stoneain_bk: saya kasturi
stoneain_bk: yg minta mp3 nasyid tu
siti sifir: oo
siti sifir: jap
siti sifir: ada customer
stoneain_bk has signed back in. (8/22/2006 3:32 PM)

siti sifir: ok
siti sifir: saye nak panggil apa ye?
Kasturi Sellvadurai: ain
siti sifir: ain tiggal kat mana ye?
Kasturi Sellvadurai: klang
siti sifir: ic
siti sifir: umur?
Kasturi Sellvadurai: 23
siti sifir: oo.adik lah dgn saya
siti sifir: bila kembali kepada Islam?
Kasturi Sellvadurai: masa sekolah lagik
Kasturi Sellvadurai: masa tingkatan 4
siti sifir: ic
siti sifir: family yg lain?
siti sifir: maaf lah
siti sifir: ain ada hak utk tak jawab
siti sifir: tapi saya suka dgr cerita2 mcm ni
Kasturi Sellvadurai: family masih non muslim lagik
siti sifir: ic
siti sifir: penerimaan diorg?
Kasturi Sellvadurai: sbnrnye
Kasturi Sellvadurai: awal tahn ni baru saya bagitau yg saya dah masuk islam
Kasturi Sellvadurai: masa tu diorang keras2 tak izinkan
Kasturi Sellvadurai: tapi saya berkeras
siti sifir: oo..selama ni ain sorok ke?
Kasturi Sellvadurai: yer
Kasturi Sellvadurai: ain lepas spm gi smbg kat JB
siti sifir: mcm ne dgn ibadah seharian?
siti sifir: kalau depan family maksud akak?
Kasturi Sellvadurai: sblm bgtau kat family
Kasturi Sellvadurai: saya tak solat sgat
Kasturi Sellvadurai: kadang2 jer
Kasturi Sellvadurai: tp sekarang ni
Kasturi Sellvadurai: alhamdulillah dapat solat
siti sifir: mm...mcm tu
siti sifir: alhamdulillah
siti sifir: sekurang2nya kita dah ada dalam Islam
siti sifir: pendapat ain ttg Islam?
Kasturi Sellvadurai: islam is complete
Kasturi Sellvadurai: ade arah tujuan
Kasturi Sellvadurai: maksudnya
Kasturi Sellvadurai: masa hidup kita tau nak buat ape
Kasturi Sellvadurai: dan utk mati kita tau nak kumpul ape
Kasturi Sellvadurai: bukti yg terdapat dlm alquran pun lebih dr cukup utk membuktikan ttg keesaan ALLAH
siti sifir: mmm...
siti sifir: beza dgn agama asal?
Kasturi Sellvadurai: sgt berbeza
Kasturi Sellvadurai: saya tak pernah sembahyang sepenuh hari
Kasturi Sellvadurai: macak tak kene jer berdoa pd patung
siti sifir: cara mana ain dapat hidayah?
Kasturi Sellvadurai: byk peristiwa
Kasturi Sellvadurai: cthnya
Kasturi Sellvadurai: masa kecil2 dulu, kadang2 tv terbuka masa ade tilawah alquran
Kasturi Sellvadurai: n ain pernah terfikir yg "aku akan jadi macam ni kot bila dah besar nanti"
Kasturi Sellvadurai: lepas tu masa drjh 6
Kasturi Sellvadurai: cikgu suka bercerita pasal nabi2
Kasturi Sellvadurai: cerita yg paling saya ingat ialah cerita nabi nuh
Kasturi Sellvadurai: n yg paling last
siti sifir: mm...byk pahala cikgu ain tu...
Kasturi Sellvadurai: masa tu tingkatan 1
Kasturi Sellvadurai: ade sorang ustazah yg ajar ain BM
Kasturi Sellvadurai: dia ni sgt adil
Kasturi Sellvadurai: ain mmg tertarik dgn akhlak dia
Kasturi Sellvadurai: dan yang bantu ain nak masuk islam ialah
Kasturi Sellvadurai: cikgu prinsip akaun
Kasturi Sellvadurai: masa tingkatan 4
Kasturi Sellvadurai: dia dah meninggal
siti sifir: innalillah
Kasturi Sellvadurai: alhamdulillah
Kasturi Sellvadurai: ramai yang mambantu
Kasturi Sellvadurai: tp yg paling penting skali ialah hidayah ALLAH
Kasturi Sellvadurai: ALLAH boleh membiarkan ain dlm keadaan kafir
siti sifir: mm...betul tu...tanpa hidayah, org lain usaha setinggi gunung pun mungkin tak terjadi takdir harini kan?
Kasturi Sellvadurai: ain teramat bersyukur
Kasturi Sellvadurai: betul akak
siti sifir: mm....alhamdulillah
siti sifir: sekarang kerja ke atau masih belajar?
Kasturi Sellvadurai: kerje
siti sifir: ain, boleh akak copy paste perbualan kita hari ni utk org baca?
siti sifir: akak baru terfikir
siti sifir: masa tya2 tadi akak teringin sangat nak tau
siti sifir: tapi kalau ain tak selesa takpe
Kasturi Sellvadurai: boleh
siti sifir: oo..alhamdulillah
siti sifir: bukan non muslim je perlu kenal Islam
siti sifir: muslim sendiri
siti sifir: ramai yang lupa nikmat yg dia ada harini adalah dari ALLAH
Kasturi Sellvadurai: betul
Kasturi Sellvadurai: masa ain bgtau kat family ttg ain masuk islam
siti sifir: he he
siti sifir: akak ade baca
siti sifir: diorg kata org islam pun keluar islam
siti sifir: kan?
Kasturi Sellvadurai: tekanan yg ain hadapi sgt hebat
siti sifir: nih org bukan islam terbalik pulak
siti sifir: sabar ain
Kasturi Sellvadurai: yer
siti sifir: setiap kesabaran tuh ada hikmahnya
Kasturi Sellvadurai: masa tu ain pernah terfikir
Kasturi Sellvadurai: ain dah buat silap ker
Kasturi Sellvadurai: dan ain terfikir
Kasturi Sellvadurai: kenapa ALLAH jadikan ain islam dr lahir
Kasturi Sellvadurai: n lepas tu
Kasturi Sellvadurai: ain terfikir kembali
Kasturi Sellvadurai: kalau jadi islam dr lahir pun, tak semestinya kita akan mengamalkan islam yg sebnrnya
Kasturi Sellvadurai: jadi ain amat bersyukur
Kasturi Sellvadurai: kerana dpt menjadi islam yg mengamalkan islam
siti sifir: alhamdulillah
siti sifir: dah lama sbnrnya nak bercakap dgn ain
siti sifir: benda2 yg kita sembang ni kadang2 menaikkan semangat akak sendiri
Kasturi Sellvadurai: insyallah
Kasturi Sellvadurai: sbnrnya kita kena cari ALLAH kalau nak hidayah
siti sifir: mm..hidayah tak dtg sendiri kan?
siti sifir: kita perlu cari
Kasturi Sellvadurai: betul
siti sifir: ain, kita sambung nnt ye..ttg MP3 tu, bila akak selesai buat copy akak bgtau ek...
siti sifir: nice to know u
Kasturi Sellvadurai: ok
Kasturi Sellvadurai: terima kasih
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!