Tuesday, March 27, 2007

Hikmahnya Kejadian Semut


Assalamualaikum,
Selalu kan dengar di sebalik sesuatu tu ada hikmahnya. Sekalipun ALLAH ciptakan semut yg kita tak faham mana fungsinya dan apa kaitannya dgn kita. Tapi harini saya mahu ceritakan betapa saya bersyukur dgn terciptanya semut ni.

Satu ketika dulu, anak kedua saya Usamah digigit semut. Dia menangis kuat masa kene gigit tapi saya tak tau yang dia kene gigit semut. Esokkan harinya, tangan Usamah bengkak dan merah gila2. Saya bilang butir2 tempat kene gigit tu ada dlm 16 (sampai arini pun saya ingat lagi). Saya sgt sedih sbb taktau dia digigit semut.

Tangan dia sampai tak nampak kedutan kulit dah jadik mcm belon.Saya juga rasa sangat bersalah pada Usamah. Sbb saya main basuh je tanpa membelek kenapa dia nangis. Saya mmg marah gila kat semut he he tapi takde la gi tepi sarang dia marah2...

Semalam, saya tinggalkan dua anak saya kat halaman rumah. Jaraknya dari tepi jalan dalam 20 kaki (6 meter) mungkin lebih. Dan saya duduk tepi pintu yg pintu nya mengadap ke belakang rumah. Saya ingat nk masuk kedalam kejap utk amik kain lampin sbb Uwaiys (anak saya umur 5 bulan) dah muntah.

Bila saya dtg ke pintu semula, saya dah tak dengar suara budak2 ni. Saya pun terkocoh kacah capai tudung berlari tinggal Uwaiys terlentang je atas lantai cari diorg. Tgk2 tgh melalak nangis kat tepi jalan. Tak la tepi sangat tapi bg saya jarak mcm tu dah terlampau dekat.

Tgk2 diorg kene gigit semut so diorg nangis.Tapi saya cukup bersyukur. Kalau lah bukan kerana semut tu, ada kemungkinan anak2 saya akan terus ke tepi jalan kan? Siapa tahu...? Dan sekejap tu saya terus terfikir betapa ALLAH ciptakan segala sesuatu mempunyai hikmahnya yang tersendiri....Adakah anda terfikir juga???
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!