Saturday, March 24, 2007

Perempuan Lain Call Suami Kita??


Assalamualaikum sumer,
Waduh-waduh, tajuk kali ni tersangat la rapat dgn diri sesetgh org. Maklum aa..Suami kita kan lawa, baik ati pulak. Mana-mana panggilan dijawab dengan sebaiknya. Dah nama pun baik kan? Siti,tajuk ni ada kene mengena ke dgn siti?? Mmmm...ada kot, tu yg terlintas tu nk berbincang dgn org lain.

Minah : Elo, can i speak to nora?
Suami org : Ye, saye la Nora... (walaupun suara garuk bak garuda)
Minah : Ooo...Maaf lah ye saya silap nombor pulak
Suami org : Ok, takpe... (hajatnya nk letak dah)
Minah : Saya bukannya apa, nk ckp dgn nora sbb nk cerita kisah lama saya...maklumla dulu saya selalu kene pukul dgn suami...dan story seterusnya
Suami org : (Walaupun konpius, dia masih bertanya)-apa2 bentuk soklan yg menunjukkan dia caring-

Situasi yg lain, dimana keduanya saling mengenali...
Minah : Encik, air A kene tuang dlm balang B, Tali C kene sangkut kat ampaian D (hal kerja la kononnya)
Suami org : OK, insya ALLAH, akan ku siapkan sebaik mungkin. Mmm...ada apa lagi selain yg tlh dinyatakan?
Minah : Takde apa dah.
Suami org : Beres aa kalu takde apa...
Minah : Eh, ade! I LOVE U!!! (terus memutuskan talian)

Aha...kalau nk list mmg bykla cth perbualan.Tapi cukuplah yg ni je sbg pelaris... :). Maklum saja dunia sekarang kelihatan seperti mahu menghalalkan batasan pergaulan yang telah digariskan dalam Islam. (Cop!! Kebetulannya ada ustaz nk bg ceramah buat sedikit karangan ttg pergaulan bebas, sape nak kene email atau YM saya no).

Wahai suami,
Tatkala perkara sebegini berlaku pada kalian, tidak kisahlah setara mana bini anda. Sama ada dia masih seperti gitar atau telah bersaiz tong drum, ingatlah bahawa hak mereka masih perlu anda jaga. Mungkin juga dia akan melenting, tapi adalah terlebih baik kalau anda bercerita kepada mereka. Bukankah kejujuran itu penting dlm perhubungan??

Susah ke nk jujur ek? Sbb lelaki ni mmg pd hakikatnya sangat payah nk bercerita.Tapi org perempuan akan rasa lebih tertipu kalau korang tak cerita sendri. Bgtau la sbnrnya korang tak mau terjadinya perkara sebegini. So, apa yg patut abg buat. Kalau bini kata alah, layan je la... Maka siap2 la duit nk tanggung dapur dua rumah tapi kalau tak mampu, tinggalkan aje.

Wahai isteri,
Terkadang masa suami merasakan perkara ni terlalu kecil utk dibincangkan. OK takpe..Tapi bila terjumpa mesej ke atau rekod panggilan tepon suami kita menunjukkan sesuatu yg tak kena dicampur dgn perasaan tak enak, rasa mcm ade apa2, maka berbincangla cara baik. Jgn main baling je UFO kat suami buatnya mertua kita tukar no tepon baru tak ke naya laki kita kene baling??

Sbb bila kita mulakan dgn ganas, biasanya balasannya adalah lebih ganas. Kan sifatnya perempuan ala2 ayu gitu. Makanya pilih lah masa yg sesuai dan mukadimah yg halus sbg contoh:
selepas makan dan tgh bersandar kekenyangan antara satu sama lain
isteri : kande, boleh dinda tyakan sesuatu?
suami : utk dinda, apa saja... :)
isteri : kande sayang dinda tak?
suami : dinda takkan sedar betapa dlmnya kasih sayang kande buat dinda
isteri : kande bosan ke sembang dgn dinda?
suami : ih, mane boleh bosan. Dinda la penghibur kanda walaupun mulut dinda boleh tahan ye kak mah (peramah) nya...
isteri : abis tu, nape kanda layan org lain tepon? dinda tak suka la. tak baik tau kanda sbb tu kan boleh melarat2 sampai jadi dosa.
suami : ih, sbnrnya takde pape la dia tu silap nombor.
isteri : kalau gitu gini la, lepas ni kalau dia nk ckp pun biarla dinda yg jawab ye. kalau dia kol time dinda takde,boleh tak kanda janji jgn angkat.
suami : Ok kanda janji!!
isteri : time kasih, tp kanda tau tak apa yg kanda dpt kalau kanda mungkir janji?
suami : kanda akan dapat dosa sayang
isteri : dosa bukan dinda bg tau, kanda musti ingat...

ahaha..lebih kurang tu lah cthnya. Bila2 nk tegur part suami buat salah sikit, biarla berhemah supaya dia tak cari khemah lain utk tido. He he..Bila dah muafakat begini sllnya dah tak apa. Berilah kepercayaan dan harapan utk mereka berubah. Maklum saja suami kita tak kira la seorg perdana menteri ke, drebar teksi ke, atendan spital ke, ustaz ke...mereka hanya manusia biasa.

Dan, apa pulak yg akan kita gunakan utk memutuskan mood perempuan yg call suami kita? Kata seorg sahabat, jgn fire dia sbb bila kita fire, kita akan dapat fire yang serupa pulak. Makanya berlemah lembut tapi tegas adalah perkara yg terlebih baik.Tunjukkan bahawa kita adalah isteri yg disayangi dan menyayangi suami kita.

isteri : elo assalamualaikum!
minah : waalaikumussalam
isteri : bole tau ke sape cakap tu?
minah : eh yg awak tepon saya ni, awak nk cakap dgn sape?
isteri : oo..saya pun tak kenal sape tapi saya nk ckp dgn tuan punya no ni.Maklum la no ni saya perasan dah byk kali juga tepon suami saye.
minah : oh, maaflah (biasanya dah ketar). Saya silap no belakang sekali aritu. Saya nk tepon ke org lain.
isteri :ooo..silap no pun boleh berkali2 ye. Siap mintak suami saya dgr masalah, anto mesej nk berkawanla...
minah : eh, bukan saya kot mungkin kawan saya ke anak saya ke main.
isteri : pelik pulak sbb main2 pon mcm melarat2 ye.Saya bukan apa, suami saya selalu cerita ada sorg ni sll tepon bgtau bekas suami dia tu sll pukul dia, pastu suami saya kata lagi, org tu kadang nk gi tpt keje pun tepon bgtau ada kat mana.Awak rasa tak pelik ke?
minah :Oklah, takpe ye..(dah sebok nk letak tepon sbb minah ni biasanya dia ingat suami takkan share dgn bini benda gini, dan biasanya lelaki mmg pandai pun nk cover line sendri)...
isteri : okla tapi lain kali kalau nk share masalah, dgn saya pun boleh. Saya boleh jadi kawan yg baik juga apa...Lagipun, saya sayangkan sangat kanda saya tu jadi benda mcm ni mmg dia takleh simpan sorang2...
minah : Okla,oklah.......tut..tut...

Ha ha...nasihat je slow2 sbb kalau kita kata dia pemusnah hubungan kita suami isteri, lagi la senang dia nk kata kita tak pandai la jaga suami. Mcm2 leh dia tuduh kalau kita buat cara org bodoh time nk sound org mcm ni. Jadi, semua....boleh faham maksud saya...

Ingatlah, suami kita bukan sempurna...tapi once dah tau, jgn biarkan melarat. Walaupun tak jeles mana, buat2 la tya sbb takut berlarutan, kita gak la yg ketinggalan. Mmm...mungkin ada salahnya cara yg saya cadangkan ni maka kalau sesuai utk sesiapa, gunakanlah..Selebihnya berdoalah kepada ALLAH semoga ALLAH menjauhkan perkara yg tak kita ingini berlaku pada kita sekeluarga. Semoga ada manfaatnya!!

3 comments:

  1. terima kasih di atas nasihat ini..ia amat berguna..

    ReplyDelete
  2. nice sharing k.pija ;)

    tp sy tatau samada sy boleh cool begitu or just biarkan saja...

    suami sy pun jenis baik gak mcm suami akk gak . xyah citer pnjg2 sama2 paham .. hehe

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!