Thursday, November 08, 2007

Mendidik Anak Meninggalkan Larangan ALLAH SWT

Bismillah,
Selain dari mengajar ketaatan kepada anak2, kita juga mesti mengajar untuk meninggalkan larangan ALLAH SWT dan RasulNya. Ini bagi menjamin mereka itu sentiasa berada dalam keadaan tidak berdosa terutamanya dosa-dosa besar. Ini juga penting supaya mereka tidak mudah terpengaruh dengan bisikan syaitan kerana kejahatan akan membawa ke api neraka.

Firman Allah SWT dalam Surah At-Tahnim ayat 6:

Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, Peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu daripada api neraka yang mana bahan apinya terdiri daripada manusia dan batu-batu”.

Sabda Rasulullah SAW :

Maksudnya : “Taatlah kepada Allah dan takutlah berbuat maksiat kepada Allah dan suruhlah anak-anak kamu untuk mentaati perintah-perintah dan menjauhi larangan-larangan Allah. Kerana hal ini akan memelihara mereka dan kamu dan api neraka”.

Terkenang hero saya Usamah yang suka ajak abah dia main masa sepatutnya tunaikan solat. “Bo solat!! Tadi solat dah!” Sabau je la…terpaksa la abah bgtau tadi solat ape, skang ni solat lain pulak. Biasanya akan jadi OK dia akan faham. Hal2 lain mcm kene ajar jgn tengking2 org tua.

Maklum saja bila letak kat nurseri, mcm2 pengaruh ada. Semua nk kene hadap bebaik. Tu yang tak sesabo nk jaga anak sendiri. Sekarang ni, konon2 senang2 kita letak kesalahan tu atas nurseri padahal kita sebagai mak abah ada hak utk tentukan nurseri terbaik buat mereka kan?

Malam tadi, kakak ipar saya sampai dgn 6 anak dia. Sampai2 je dia kene naik bas ke Langkawi utk menghadiri kursus. Pagi tadi abah diorg pulak dah pergi bawak sorang je anak dara sulung diorang. Usai je solat Subuh, diorg mesyuarat. Suka sangat dengar dari jauh.

Abah diorang senaraikan arahan2 yang patut anak2 dia patuhi sepanjang dia meninggalkan 5 anak dia kat umah mertua saya tu. Antara yang kelakar adalah “Jangan kejar ayam.” Ahaha..mana taknya, ayam pun takut dengan cucu2 mertua saya.

Bila part solat lagi suka dengar. “Semua kene solat…berjemaah,”. Saya tak jumpa suami saya kat mana time tu tapi saya harap satu hari kami pun mengamalkan mesyuarat mcm ni. Ada juga part rotan yang mana abah dia cakap, “ Abah izinkan Tokku (mertua saya) dgn Che Ti (adik ipar saya) rotan sape2 yang tak dengar cakap.

Actually byk lagi benda yg touching yang sll family ni tunjukkan depan mata saya. Ada sekali tu yg besar gaduh dgn yg kecik. Lepas tu, umi diorg suruh bersalam2an bermaaf2an dengan ayat yang sgt skema. Bukan saya je yg nk nangis, ada sorang biras saya yang ada sama pun bergenang gak. Ahaks!

Tu lah yang dapat saya perhatikan bila ahli keluarga dibesarkan dengan mencintai ALLAH. Anak2 saya masih keil dan masih byk saya perlu belajar dengan model keluarga tertentu bagi merealisasikan matlamat hidup saya. Utk masa sekarang, saya mahu menjadikan keluarga kecil kami ini keluarga yang membahagiakan setiap ahlinya. Doakan ya!!!
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!