Saturday, November 15, 2008

Kisah Anakanda Beta





Bismillah,

Ramai juga yang tya nape asyik cerita hal Uwaiys je. Nama kedai pun nama Uwaiys. Tu tak bermakna, kami sayang Uwaiys lebih. Oh ya, arini nak top up cerita Uwaiys dalam posting sebelum ni. Arini Uwaiys telah berenang buat kali kedua atas lantai dapur..Warrgghh...udah la kebetulan pakai baju hijau arini memang terasa betul nak jadi Hulk Hogan.

Abah diorang letak baldi 3 bijik depan bilik air utk tawarkan klorin sblm masuk dalam kolam ikan. Nak jadi cerita abah diorg turun bawah utk potong spek. Saya pula sedang menyusukan Arwa dalam bilik. Tiba2 Usamah datang bgtau Uwaiys main air kat dapur. Main air tu perkara biasa, tapi arini dah lebih.

Adoko dia cebok air dari dalam baldi tu dan curah atas lantai dapur. Tak cukup curah, dia pun berenang2 atas lantai sambil mencuci lantai yang dekat dua minggu lebih tak di mop. Tapi mujur Usamah ada nak tolong repot. He he...masa dia repot tu rasa panas telinga bila tgk Uwaiys dah basahkan dapur.

Usamah sekarang dah cukup pandai nak kawal diri bila datang part menyanyi dalam TV. Kalau dah keluar lagu2, dia akan bgtau, "Umi, dia nyanyi," dan itu tandanya saya perlu tukar ke channel lain. Rasanya saya yang selalu ralit biarkan diorg dengar lagu yang bukan2 dalam TV sampai diorg kene ingatkan saya utk tukar channel.

Masa pergi jemput diorg dari taska smlm, saya terdatang awal. Sampai2 aje cikgu diorang bgtau diorg tgh solat. Saya intai2 anak2 saya dan diorg jadi makmum. Mmm...teringin pulak rasa nak tgk Usamah jadi imamnya. Yang saya tak syioknya bila tgk Usamah pakai seluar pendek (masih lepas lutut). Patutlah dia sll minta saya belikan seluar panjang. Insya ALLAH Usamah, umi ada duit lebih sikit umi belikan ye untuk Usamah baju dgn seluar panjang.

Sekarang, saya mulakan semula membacakan diorg buku cerita dan orang yang paling excited dengar adalah Asmaa'. Asmaa' semenjak dibelikan tudung baru ni, asyik pakai tudung je. Gambar ni pun adalah gambar dengan tudung baru. Sampai ada seorang Cina tanya, mcm mana ajar dia pakai tudung sebab anak dia nak pakai topi pun seksa.

Susah juga ye nak jawab sbb secara asasnya Asmaa' memang sll diingatkan utk pakai tudung kalau nak keluar rumah. Jadi dia akan terbiasa dengan sendirinya. Even terlena dalam kereta saya perati dia lena dengan tudung2 dia tu lah. Semoga asas itu akan dibiasakan sehingga bila2.

Arwa sekarang pula dah sibuk2 berdiri. Jadi kitorg semua kene berjaga2 tak kira masa dan di mana atas tabiat baru Arwa. Dah banyak kali sebenarnya dia terbalik ke belakang sbb bila dia ralit pegang barang, dia tak perasan dia berdiri dengan kaki sendiri. Cuma gigi je tak tumbuh lagi. He he...

Ada yang bertanya, tak serabut ke k.Siti ramai2? Tolonglah jangan terlalu bersangka baik dengan saya. Telah banyak posting yang sebelum ini menunjukkan cubaan saya untuk menjadi Hulk Hogan. Anak2 saya juga sedang belajar dan pastilah banyak kesilapan berlaku sehingga mereka tahu yang mana yang betul dan yang mana pula tidak.

Hakikatnya, mereka tidak lari dari dicubit dan dipukul (pukul tu tak la sampai patah riuk tapi takde perkataan yang lebih manis untuk digunakan untuk ini). Mengambil kira bahawa memukul itu adalah untuk mengubati dari perbuatan yang tidak manis menjadi melarat.

Menjadi ibu bapa ini bukanlah sedikit cabarannya. Kami juga tidak lari dari cubaan2 itu. Namun, diharapkan, ada antara doa2 kami yang dimaqbulkan sehingga anak2 kami ini membesar menjadi anak2 soleh yang menjadi penyejuk mata. Doakan lah kami menjadi ibubapa mithali.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!