Tuesday, March 10, 2009

Mom Of The Year??


Bismillah,

Alkisah, ini adalah award dari kakyong72 dan saya telah tersipu2 membacanya...manakan tidak, selesai aje cerita Jacky Chan (ntah betul ntah tidak ejaannya) saya telah melakukan rutin biasa saya iaitu mengerah anak2 tido. Sambil tu bancuh susu bergelen-gelen (huhu...tak dayo nak tandem nurse diorang ni 4 orang sekali)

Mungkin kesipu-sipuan saye kurang kalau tadi saya membacakan buku cerita utk sesi story bedtime atau at least mendendangkan selawat kepada mereka sehingga ke empat-empat mereka terlena. Nah, kalau ini yang saya lakukan makanya saya rasa tidaklah kekok jika saya mendapat award ini. Huhu... Anyway K.Yong, thanx even saya tidak merasakan saya layak untuk award ini.

....The rules are:
1. Admit one thing you feel awful about (involving being a mom). Once you have written it down, you are no longer allowed to feel bad. Remember you are a good mom!


Yakdish...susah nih nak jawab soklan ni. Yang jadi susah sebab dia minta 'one thing' tapi kadang2 ada satu masa I feel awful all the time!!! Let me tell the truth, ada satu kekesalan yang timbul dalam kehidupan saya yang sehingga hari ini saya masih teringat keadaan itu.

Ia adalah semasa pada satu ketika Asmaa' masih kecil dan Usamah masih di dalam kandungan. Asmaa' adalah seorang baby yang comel tapi sangat kuat menangis. Ntah hantu apa yang merasuk saya pada satu hari, saya telah mencengkam bahu Asmaa' yang tak sampai setahun pun masa tu & menjerit2 suruh dia diam.

Sepatutnya di masa tu saya meningkatkan sedikit kesabaran saya dan sepatutnya saya memahami kenapa Asmaa' menangis dan bukan meminta dia memahami saya yang rimas dengar dia menangis. Sungguh mata Asmaa' sehingga ke hari ini memberitahu saya yang dia tak pernah mahu membuat saya marah.

Dalam proses dia sedang membesar dan sekarang punya 3 orang adik pastilah dia juga melalui satu rasa dipinggirkan. Namun begitu, saya tidak pernah kesal dengan kelahiran adik2 Asmaa' dan excitednya saya mempunyai anak2 seperti mereka akan saya huraikan dalam soklan kedua nanti :)

2. List 7 things you love about your kids, you love doing with your kids, or that your kids love about you.


Ha..kalau soklan ni banyak pun boleh nak jawab but I'll try hard to sum up all my exciting being a mother into 7 things...

1. Satu yang paling best di pagi hari adalah selepas memandikan diorang. Ntah nape saya rasa part yang paling comel adalah bila anak2 saya akan angkat sebelah kaki untuk saya basuh then kaki yang basuh tu dia pijak keluar dari bilik air dan satu lagi dia hulur dari belakang untuk saya basuh kaki yang seterusnya sebelum diorang lari ke tempat nak pakai baju sambil membasahkan lantai umah den...huhu...

2. Part yang paling best bila umi dgn abah bergurau secara ganas dan anak2 menangis2 nak leraikan kitorang sedangkan kitorang bukan bergaduh pun tapi saja bergurau ganas. Most of the time abah akan buat muka kronik sampai anak2 igt umi belasah abah diorang. Time anak2 selamatkan umi pulak adalah time abah ngurut umi (Tuhan je la yang tahu betapa sakitnya abah urut tapi ni jela ubat mujarab sakit urat umi) dimana diorang ingat abah sedang dera umi. Abah ni kira selamatlah tak yah urut umi lama2 kan....

3. Anak2 kami paling suka story telling. Kadang2 kami tak baca ikut skrip buku pun (yang selalu tak ikut skrip is abah sbb abah ada byk idea nak kelentong the kids). Kadang2 sampai menangis2 suruh bacakan buku. Yang best Arwa yang paling kecik pun pandai berhimpun sama.

4. Time memasak, anak2 akan tanya, "Bau apa cedap ni umi?" (especially Usamah) walaupun umi masak lauk paling bodoh yang penah ada di P.Buntar nih..huhu... Time nak menjamu pun punyalah horror maklumla nak kene suap 4 orang tapi they prefer to eat sendiri sampai umi kene paksa abah mop lantai tiap ari.

5. Time nak tido, every child akan choose either umi atau abah untuk buat bantal dakap n thats mean dua anak peluk satu parent. Dan ini juga membawa maksud kami tidur berselerak tarak hanya kerana mahu menemani mereka tidur. Takpolah, janji semua tidur lena.

6. Time kat playground tak kira la kat nearest taman (selalu kami punya port is dekat Ampang Jajar) atau kat pantai atau kat tempat kuda2 abah. Suka tengok anak2 play around dengan bebas sebab rumah kami tak ada halaman so kene la cari tempat yang macam ni untuk bagi diorang 'play on the ground'.

7. Last but not least, maybe masa naik keta balik kampung. Kami akan bertolak jam 2-3 pagi sbb time tu diorang lena dan abah akan susun anak2 dia dalam kete dan selalunya sedari bertolak sampailah tiba ke kampung diorang akan lena dalam perjalanan. Best tengok diorang tido dalam kete macam selamba je seolah2 tido kat umah jugak..

3. Send this to 5 other moms of the year that deserve a reminder that they too are the best moms that they can be. Remember to send them a note letting them know you have selected them, and also add a link to your post that directs people back to the person who nominated you.


Wah, nak tag orang semula is the hardest thing nak kene buat. OK lah, let me make this simple, I'll give this award to this 5 Mom Of The Year but its up to them to answer all the Q or not...I'll understand if they are bz then just put the award dalam blog korang bulesss???? pss...kepada member2 ku yang tak ku beri award ini, dun worry, korang still mom of the year utk family korang..kalau tak puas ati jugak meh la bg nama nanti aku kasik...ha ha...

1. Mummy Sara & Syasya @ Sarakids http://www.sarakids.com/blog/
2. Mama Adam & Daania http://farafahmiadamdaania.blogspot.com/
3. Ummu Umar http://ummiumar-zahazhari.blogspot.com/
4. Mama Mencah & Adik Mencah to be..he he http://addictedtoaisyah.blogspot.com/
5. Ummu Muhib & Mujib http://nuryanie.blogspot.com/
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!