Thursday, June 18, 2009

Manfaatkan ICT Untuk Berdakwah


Bismillah,

Saya ziarah ke satu blog ini, miliknya Tujuh Kaki Dalam. Owh, namanya kompem ngeri, lebih ngeri lagi bila saya membaca entrynya yang ini. Terpaksalah saya akui bahawa memang betul pun apa yang dikata. Saya merujuk kepada diri saya. Terkadang saya buat entry yang nilainya adalah kosong dan ini similar dgn sia-sia.

Terfikir pula saya bahawa, bagaimana jadinya jika kita yang blogger ini, memanfaatkan ICT untuk berdakwah? Jika tidak banyak, dapat sikit sudahlah. Mungkin yang sedikit itulah yang mendatangkan kesan yang bersangatan bagi orang yang tertentu.

Rasulullah sendiri mempunyai strategi dakwah. Bukankah kita adalah umatnya? Jadi kenapa kita abaikan strategi itu? Strategi Rasulullah SAW dalam berdakwah :
  • dengan perkataan (bil lisan)
  • dengan amal soleh (bil hal)
  • dengan tulisan (bil kitabah)
Saya akui saya tidak pandai menegur direct dengan mulut. Teramat susahnya pula untuk berkata yang benar sambil menjaga hati. Saya bimbang pula jika saya menggunakan mulut, ada hati yang terluka tambah pula selalunya berkata dengan mulut ini, tempoh fikirnya pendek (tolong fahami ini adalah untuk keadaan saya dan bukan anda).

Dengan perbuatan pula, saya lagiiiilah jauh untuk dijadikan contoh. Maka saya memilih untuk menulis bagi menyampaikan rasa hati. Namun, adakah semua yang saya tulis menjadi manfaat? Saya berharap supaya setiap yang membaca tulisan saya akan turut berfikir benar tidaknya. Jika saya salah maka tegurlah tapi jika saya benar, anda bertindaklah sewajarnya.

Saya bercita2 menjadikan blog saya ini untuk menjadi satu medan di mana yang membaca akan memahami Islam dari sudut yang indah2 sahaja. Semoga ini menjadi kenyataan...
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!