Sunday, June 28, 2009

Menyemai Tabiat Menabung


Bismillah,

Segan saya nak menulis tentang hal ini. Jika mahu dibandingkan dengan MommyLyna MSK, saya pastilah jauh ketinggalan. Namun ini adalah satu peringatan buat diri saya. Siapa nak tumpang baca, silalah...jika tidak baik lihat kepada MSK, disitu ada banyak topik yang melibatkan perancangan kewangan.

Di sini, saya ingin menyenaraikan jenis tabungan yang popular di kalangan kita :
  • simpanan secara biasa di dalam bank perdagangan
  • ASB
  • insurans
  • KWSP
  • Tabung Haji
Di atas adalah jenis tabungan yang boleh dikatakan ramai yang berdisiplin dengannya. Tapi ada juga yang suka mengelat macam saya hihi...dengan alasan berikut :
  • gaji tidak cukup
  • keluarga yang ramai
  • taraf hidup tinggi
Sebenarnya, adalah sangat marabahaya jika kita tidak menabung. Bahayanya akan kita tahu bila saat benar2 genting contohnya saat2 kemalangan dan kematian. Oleh itu kesedaran dalam menabung ini adalah amat penting tetapi bagaimana kita mahu memupuk semangat menabung ini? Mungkin kaedah ini boleh dipraktikkan :
  • Selalu mengingatkan ahli keluarga agar sentiasa menabung
  • Setiap ahli dalam keluarga mesti membuat belanjawan sendiri
  • Berdisiplin dengan belanjawan yang dibuat
  • Jika ada pendapatan tidak dijangka seperti menang sesuatu, bonus dan lain-lain, simpankan semua atau sekurang2nya separuh daripadanya.
Saya ingin juga menambah sesuatu, saya amalkan ini untuk kehidupan saya sendiri tapi ia tidak banyak namun agak praktikal bagi mereka yang seperti saya :
  • Saya simpan duit syiling setiap kali balik dari membelibelah. Jika sudah cukup banyak saya akan masukkan ke dalam akaun simpanan yang tidak mempunyai kad.
  • Saya menabung RM 10 untuk anak yang berumur setahun, RM 20 untuk anak yang berumur 2 tahun dan seterusnya. Walaupun sedikit, ia berbaloi dan tetap mempunyai nilai satu hari nanti mudah2an.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!