Wednesday, July 29, 2009

Bila Anak Kita Sudah Besar


Bismillah,

Kalian, telah lama saya tak cerita pasal anak2 saya. Mungkin akibat saya dilanda satu penyakit malas dan garang. Kasiyyan anak-anak ku itu. Juga bleeding yang menjadi2 namun katanya doktor, baby sihat. Adakah mereka yang mendoakan saya itu?

Saya tulis tajuk di atas kerana saya rasa anak saya betul2 dah besar. Saya mulakan dengan cerita Uwaiys dan Arwa kerana di pagi hari sehinggalah kakak dan abang mereka balik dari PASTI, merekalah pendengar setia bebelan dan teman saya. Tak sudah2 suruh mereka ke tepi supaya saya boleh menyapu.

Lately, Arwa suka pegang penyapu dan penyodok sampah. Semua benda akan di sapu sampai Uwaiys pun di sapu sekali. Nasib lah Uwaiys tak muat penyosok sampah itu, kalau tak mesti Uwaiys akan berada dalam tong sampah.

Uwaiys, akan bertindak menjadi DJ TV (bukan DJ radio) sbb kalau ada je lagu-lagi kluar TV dia akan jerit pada umi, "Tak baik ke umi?" Dan kalau saya kata tak baik, dia akan alih ke channel lain. Yang paling best sekali masa supplier Chinese lady datang dengan baju Manjalara tanpa pakai sluar tapi dia cekak pinggangnya dengan tali pinggang mega saiz. Kalau orang melayu kita pakai baju tu, mesti pakai dengan seluar dan saya kekok sekali tgk Chinese ni takpakai apa2 di bawahnya. Uwaiys asyik kata, "Eii tak malu..." berulang2 kali selagi dia tak balik. Ha ha...

Uwaiys juga suka melihat masjid. Setiap kali nampak masjid dia akan ajak abahnya mengalunkan azan dan saya suka mendengar telo kanak2 mengalunkan azan. Sekarang Uwaiys juga sudah tidak kerap ke toilet. Saya rasa dia sudah jarang ke toilet selepas dia demam baru2 ini. Malah tubuhnya yang seksi itu juga sudah susut. Plus umi pulak masak tak sedap dan tak menjadi lately.

Usamah pula sudah pandai menghargai. Semalam saya dan suami makan di kedai makan. Saya rasa syukur sangat sebab saya betul2 tak lalu makan dan suami saya akan bawa ke kedai makan mana yang saya pilih. Di situ saya akan pilih makanan apa yang saya nak walaupun akhirnya nasi saya tak habis akibat nak muntah. Balik dari kedai makan, saya belikan anak2 cucur cempedak RM2. Usamah pun kata, "Wah! Baiknya umi..." Wuwuuuuu....

Asmaa' pula semalam pergi mandikan Arwa. Seusai ada customer, saya naik ke atas dan terkejut yang terlampau terkejut bila melihat Arwa pakai kain baju kurung di lehernya dan tak dipakaikan diapers. Saya ingat Arwa yang buka sendiri diapers dia dan bila tanya Asmaa' dia kata dia mandikan adiknya. Bila di tanya kenapa tak pakaikan diapers, dia kata "Kakak lupa".

Sebenarnya saya nak marah. Ntahkan cucikah dia basuh najis adiknya. Kemudian lepas keluar dari bilik air ntah2 Arwa terkucil di mana2. Tapi bila tengok Asmaa' rasa tak sampai hati nak marah, plus takde tempat dalam rumah tu yang ada air bertakung mcm air kencing. Asmaa' bukakan diapers adiknya dan letak di tempat yang betul. Owh, saya rasa sangat sebak melihat anak saya yang 5 tahun ini. Dia sekarang sudah jadi anak dara. Saya assume dia cucikan adik sepenuhnya sbb kecut abis jari tangan dan kaki Arwa.

Rasanya Arwa terlena sambil cuba memakai baju sendiri. Memang semua anak2 saya pakai baju mereka sendiri kecuali Arwa. Jadi dia tidak mahu dilihat tercicir. Itulah sebabnya dia sll pakai kain di kepala dan baju di kaki. Belasah aje la... Arwa juga seperti Asmaa' sekarang kelam kabut cari tudung bila kami kata "Jom" dan sllnya Asmaa' yang akan carikan tudung untuk adik manis nya.

Bila diorang nak makan atau nak minum, diorang akan buka tudung saji sendiri dan tadah air sendiri kecuali time diorang nak susu. Walaupun bawah tudung saji tu kadang2 takde makanan pun, saya akan cuba belikan buah supaya mereka boleh makan bila mereka rasa nak makan. Suami ku tidak menggalakkan kami ada stok biskut di rumah jadi saya pilih buah.

Saya harap, keadaan kesihatan saya dan mood saya yang kononnya swing merata2 ni akan cepat beransur reda. Saya kasihan melihat anak2 saya dan suami saya. Saya cuba untuk mengatasi perasaan ini. Tapi bila ada masalah melanda, mulalah saya melatah2 sedangkan saya rasa satu masa dulu saya tidak begini.

Saya harap, 4 kain putih yang sedang saya dan suami corakkan ini benar2 menjadi kain yang mendatangkan manfaat kepada kami dan kepada orang di sekitar mereka. Amin....sob sob....
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!