Sunday, July 12, 2009

Kisah & Lagu






Bila Diri Disayangi

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namaMu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat Mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa,
keagungan kasih merubah takdir

( korus )
Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namaMu,
terasa diriku kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan Engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang Mu
Ku berserah diri


Bismillah,

Hoho...ini bukan masa untuk berjiwang rewang ya. Sengaja saya mengambil mood yang sama dengan kakyong72 utk kembali ke masa silam saya. Saya tidak miliki suara yang sedap namun yang hairannya saya jarang ketinggalan untuk muncul di atas pentas bersama dengan rakan2 sebaya saya di Sekolah Raja Perempuan Taayah, Ipoh ketika itu.

Cuba kalian dengar baik2, lagu ini bukan lagu koir tapi batch saya dengan selamba rocknya mengambil lagu ini untuk dijadikan koir. Owh, ini bukan lagu pertama yang kami jadikan koir malah lagu Seribu Impian Casey juga telah dijadikan koir. Jadi, tolong respect kreatifnya kami dalam mengubah lagu2 yang popular ketika itu menjadi koir supaya ia halal dinyanyikan di pentas sekolah agama...muahahaha....

Pertama kali saya tahu kewujudan lagu ini adalah apabila ada seorang junior bagi saya lagu ini. Masa itu saya form 5 di sekolah itu. Saya pun ingat2 lupa siapakah yang bagi sebab adik angkat saya sendiri pun ada 4 org :P. Dalam banyak2 lagu yang saya terima lagu ini membuatkan saya rasa serba salah kerana saya rasa saya tidak layak untuk mendapat lagu ini.


Kemudiannya, pelajar2 senior semasa itu di STA (Sijil Tinggi Agama) ketika itu telah membuat rombakan diri. Mereka yang asalnya rock2 dan boleh dikatakan geng 'belasah aje' semasa F1-F5 menjadi orang2 yang mula membawa manfaat dalam erti kata sebenar. Mereka telah membawa jiwa saya untuk mengenal Tuhan walaupun saya mengenal lagu2 seperti ini.


Cuba anda search semula Bila Diri Disayangi oleh Ukays dari Youtube, anda akan dapati video klipnya melambangkan pihak keduanya adalah pasangan kepada yang menyanyi. Namun cuba pula kita hayati saya rasa pihak kedua tidak ditujukan kepada manusia dan ia adalah untuk mengagungkan Pencipta kita sebenarnya.


Lalu lagu ini membawa saya untuk mengingati beberapa lagu lain seperti Kekasih Awal & Akhir Jamal Abdillah yang juga tidak merujuk kepada manusia. Maka lihatlah betapa fitrah para penulis lirik ini dalam menghayati rasa kehambaan sehingga terciptanya lagu2 seperti ini. Malangnya, ramai sekali antara kita yang memilih menjadi hamba manusia daripada menjadi hamba kepada Pencipta.


Selepas perkahwinan saya, rasa bahagia itu selalu membuatkan saya menyanyi2 lagu Bila Diri Disayangi ini namun ia adalah kerana saya rasa ALLAH benar2 menyayangi saya dan memberi saya suami seperti mana yang saya idamkan. Benar, dia manusia biasa yang tidak lepas dari kesalahan dan kelemahannya tetapi dia tetap melengkapkan kehidupan saya.


MamaManja, ini adalah penyertaan saya.... barang siapa yang mahu meriahkan suasana, jemput2 lah :) dan MamaManja juga akan bagi hadiah buat orang yang masuk ke dalam blognya pada bilangan ke 26679 sempena besdaynya.

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!