Friday, July 31, 2009

Manfaat Soya Buat Saya


Bismillah,

Sellfish kah tajuk itu? Untuk saya? Saya tulis untuk saya selepas saya nampak suami ku beli kacang soya dan saya pasti dia nak mula balik memerah soya sendiri. Jadi saja nak refresh khasiat kacang soya dari seorang suami yang cantik kepada bini yang hensem ini...eh?? He he...

  • Isoflavin dalam soya boleh kurangkan risiko osteoporosis pada wanita menopaus. Ia meningkatkan jumlah massa dalam tulang dan menyebabkan tulang tidak mudah reput. Isoflavin juga mengurangkan risiko berlakunya penyempitan pembuluh darah. Mmm...nampaknya kanda, kalau U tanak tulang I reput, kene la tolong I perah soya tu sampai I habis umur ek....hihi..
  • Lesitin pula menurunkan kadar kolesterol. Jadi takle senang kene penyakit jantung.
  • Ia juga boleh mengurangkan risiko rahim dan payudara kerana gizi dalam soya boleh menurunkan pertumbuhan sel tidak normal dalam payudara dan endometria
  • Kalau dah jadi tempe pula, ia bersifat antioksida, senang cakap anti tua :P Ia meremajakan sel2 tubuh untuk meningkatkan vitaliti tubuh. Jadik, walaupun umur kita sudah tua, tapi kalau banyak minum soya dan makan tempe maka sel2 dalam tubuh masih lagi remaja insya ALLAH.
  • Khasiat soya hampir sama je dengan susu lembu malah ia lebih baik kerana tidak mempunyai kasein yang boleh menyebabkan alahan. Saya dua2 saya sebat, soya pun amik, susu lembu pun belasah.... :)
Tapi apsal tak naik badan jugak eks??
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!