Wednesday, July 15, 2009

Mencari Penawar Stress


Bismillah, 

Sungguh cool pagi ini. Saya singgang telur, buat asam pedas...wah, dua2nya asam okeh utk arini. Tapi sarapan tadi diorang dipaksa makan soto dengan bergedil hancur semalam..wakaka.. Malam tadi saya dah lipat kain yang terabai baru sebulan. Tapi tersangkut di tengah jalan bila suami kata, "Tidurlah, esok kang bangun pukul 5 lipat." Huhu...ku sangka dia nak kata, "Tidurlah, biar abang sambung lipat." :P

Pagi ni jujurnya, kain tak habis lipat lagi tapi rasanya dah 3/4 dari jumlah kain berjaya saya lipat setelah bangun 5.30 pg tadi. Huhu...jeling2 saja orang itu yang rukuk sujud di belakang raga. Terukkan saya? Saya rasa saya hampir berjumpa semula keharmonian dahulu. Walaupun tidak sepenuhnya, ia semakin bertambah baik. 

Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: ‘Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun’. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. (al-Baqarah: 155 – 157

“Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh-kesah lagi kikir. Apabila ditimpa kesusahan ia berkeluh-kesah. Dan apabila ia mendapat kebaikan, ia amat kikir. Kecuali orang-orang yang mengerjakan solat”. (Al-Ma’arij : 19-22).

Mmm..melihat kepada diri saya, stress telah menyebabkan ketenteraman hidup saya terganggu. Walaupun badan saya sihat, bila rohani tidak sihat maka seluruh tubuh akan menjadi tidak sihat. Ini adalah kenapa Islam mengajar dua perkara seperti syukur dan redha. Apabila mendapat nikmat, kita harus bersyukur dan dimasa mendapat musibah, kita mesti redha. 

Ketenangan boleh dicapai dengan meningkatkan kesihatan fizikal dan mental. Cubalah juga untuk membuat perkara yang baik-baik. Asal kita rasa tidak kena sahaja dengan apa yang kita lakukan, maka jangan lakukan kerana ketika itu mungkin iman kita sedang berbicara untuk menyelamatkan kita. 

(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram (Ar-Ra'd : 28)

Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah : 153)

Semoga ALLAH mudahkan hidup kita. Syukur atas nikmat umur yang masih ALLAH berikan hari ini :)

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!