Friday, August 21, 2009

Elak Kulit Kering


Bismillah,

Menjelang Ramadhan ini, selain gastrik, ada kebarangkalian saya akan menghadapi masalah kulit kering. Gastrik, alhamdulillah dah lama sangat dah tak kena. Well, bagi saya gastrik saya adalah sangat bersangkutan dengan stress. Bila saya dapat kawal stress maka insya ALLAH saya tidak akan gastrik. Mmm...nnt mesti ada yg tya mcm mana nak kawal stress pulak ek..

Suami saya adalah orang yang berpendapat, apabila air dalam badan tidak cukup, mcm2 masalah kesihatan akan timbul. Masa mula2 kawin, saya malas nak minum air dan dialah rajin buat mcm2 jenis air asal saya minum. Susu putih tu daripada saya tak biasa minum skang kalau minum 2 mug besar tu mcm perkara biasa aje. Masa mula2 dulu, dia nak kasi sedap susu tu, siap blend dengan buah kurma lagik...

Skang pun, kalau saya ada masalah pape pun, balik2 dia akan salahkan saya tak minum air. Saya rasa saya dah minum banyak dan saya juga adalah golongan yang mudah mengeluarkan semula air yang saya minum. Kalau misal kata saya puasa, 3 jam selepas sahur selalunya saya akan buang air. Especially semasa mengandung, kalau dalam perjalanan dulu2, memang tiap2 kali berulang dari KL ke Jerteh kalau tak berenti belas2 kali tu bukan saya lah. Habis stesen minyak, masjid kami singgah.

Tapi skang saya dah pandai manage masalah ni. Kalau nak berjalan jauh, saya terpaksa kurangkan minum air. Kalau bertolak malam, siang2 tu saya akan minum sebanyak2nya. Tu sebab saya tak berapa minat nak menyinggah makan sebab tiap kali order air faham2 ajelah berapa besar gelas diorang jamu. He he...

Sebenarnya, saya pernah terbaca bahawa pendapat suami saya itu betul. Jika tanpa air yang cukup, bagaimana darah boleh berjalan dengan lancar dan membawa nutrisi dan oksigen ke seluruh bahagian tubuh badan sedangkan ini adalah satu keperluan. Badan kita juga sebahagian besarnya adalah terdiri dari air. So, minumlah sebanyak mana yang diperlukan dalam sehari (8 gelas at least)

Di bawah adalah punca lain penyebab kekeringan, tetapi saya tidak praktikkan pakai krim sapu2 itu. Saya lebih percaya kepada kaedah semulajadi iaitu jika saya kurang air, maka saya kene minum air :)

*ps abg..saya sebut pasal susu blend dgn kurma, adakah saya mengidamkannya?? Hihi..


Punca Dan ian Kulit Kering
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!