Wednesday, August 26, 2009

Jadi Sahabat Ibu


Bismillah,

Sepanjang Ramadhan ini saya menumpang di rumah ibu bapa saya. Selain menemani emak saya (ayah saya sahur terlampau lewat dan berbuka puasa di masjid), alasan saya duduk di sini adalah saya bimbang saya tak bangun sahur...ahahaha...baru beberapa malam saya tidur di sini, sudah satu malam berlalu yang mana saya sedar2 aje, mak saya dah ready semua atas meja dan malam itu adalah malam saya melayan cerita 'Bukan Bidadari'. Ahaha...masih menyalahkan benda lain :P

Owh, sepanjang masa ini juga kemungkinan besar saya tidak dapat menggunakan emoticon kerana komputer umah mak saya ni lain dengan milik saya di kedai. Jadi, janganlah pelik kenapa sekejap begini, sekejap begitu keadaannya. Juga, saya pun tatau lah mai mana sekejap tulisan kecik sekejap tulisan besar dalam blog saya ni. Ahahaha...

Kesian mak saya. Ada cyst yang membesar di belakang badannya. Tadi dia telah pergi tebuk cyst itu. Mestilah sakit sbb orang perempuan ada pakaian tambahan di dalam dan tali yang bersilang2 itu bersilang dengan tempat mak saya cedera. Sob sob... Ntahla rasa semakin dekat bila duduk sama2 dengan dia di sini tapi biasalah bila campur dengan kanak2 Ribena yang ramai ini, mestilah dia punin lalat...hahaha...

Kesempatan ini, saya cuba lebih mengenali ibu saya. Saya bukan tidak kenal dia selama ini. Cuma mungkin umur saya semakin matang memudahkan saya lebih memahami mak saya. Mungkin saya berjiwa tua agaknya ha ha ha....

So, bagaimanakah boleh kita dapat menjadi kawan baik kepada ibu kita sendiri?
  • Mendengar nasihat dan keluhannya dengan sepenuh perhatian.
  • Selalu berusaha untuk ibu.
  • Bergurau senda.
  • Bercerita tentang pengalaman yang baru kita lalui. Saya sendiri suka share dengan mak saya kisah2 customer saya di kedai.
  • Selalu berusaha membantu ibu
  • Jangan sampai dia bersedih kerana rasa tidak diperlukan lagi.
  • Perlihatkan yang kita boleh berdikari
  • Kenali ibu sebagai 'seseorang' bukan hanya ibu kita semata2. Saya sendiri kagum dengan kerjaya ibu saya sekarang. Dia memanjat sedikit demi sedikit untuk mencapai kedudukannya sekarang.
  • Jujur, jangan bohong
  • Jangan bezakan dengan ibu orang lain walaupun anda rasa ibu orang lain lebih 'cool'
  • Tunjukkan rasa sayang. Owh, saya masih belum boleh kata, "Mak...I lebb U"
Ada satu dua perkara lagi yang saya takut untuk lakukan, namun begitu, saya rasa saya perlu melakukannya juga iaitu :
  • Beritahu ibu, kita hanya mahu dia mendengar sahaja apa yang mahu kita kata tanpa mahu dia menghakimi sebelum saya habis bercerita. Actually ada sesuatu perkara besar yang saya mahu beritahu ibu saya tapi saya taktau nak bgtau mcm mana....wuwuuuu
  • Berani menunjukkan kesalahan ibu, tetapi dengan cara yang sopan dan dengan rasa sayangsayang heyyy. Buat masa ni tak adalah yang saya nak tegur sangat pada mak saya tapi saya masih ngeri bila teguran penuh kasih sayang saya kepada ayah saya seperti tidak disambut baik semasa saya cuti SPM dulu. Mungkin cara yang saya gunakan itu salah tapi lama2 dia menerimanya juga.
Mmm...saya sangat sayangkan wanita ini, yg berada di gambar sebelah kanan itu....sob sob

Gambar ihsan kakyong :P
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!