Saturday, August 22, 2009

Takmau Cium!!


Bismillah,

Umi : Arwa, sayang umi sikit....
Arwa : Shaey... (tok sei/takmo)
Umi : Arwa, meh umi sayang sikit...
Arwa : Shaey...

Haiyya, sekarang ini budak sudah tamau dicium2 digomol2. Kalau dulu, tiap2 kali suruh mula la cium pipi kiri kanan, dahi dan dagu. Pakej tuh...skang ni sori la beb. Asyik tanak aje... So, adakah saya frust? Masa Asmaa' menolak dicium begini, rasa frust juga. Tetapi setelah memahami mereka 'ingin rasa dewasa' maka saya gembira juga, cuma saya tidak akan jemu2 minta nak cium dan dicium.

Namun itu hanya kadang2 sahaja. Ada masanya, bila disuruh dia akan menurut especially kalau umi mengantuk sampai dah tertutup mata. Time tulah dia akan ajak saya berlaga dahi dan cium saya di sana sini.
Umi : Arwa, sayang umi sikit...
Arwa : (sayang sikit pipi umi)....liur (sambil tunjuk air liur yang lekat kat pipi)
Umi : Tak apa...sedap...

Asmaa' pula lebih banyak memberi ciuman. Sayang sekali saya hanya membalasnya ketika dia tidur tapi saya akan pastikan dia bergerak2 sehingga dia memegang atau merasai saya ada bersamanya ketika itu. Berbeza sedikit dengan Usamah, dia sudah macho betul - tidak mencium namun tidak menolak jika dicium. Uwaiys pula suka mengekspresikan kasih sayangnya dengan memberitahu, "Uwaiys sayang umi..." dan saya akan sentiasa jawab, "Umi pun sayang Uwaiys" :)

Penolakan ini adalah salah satu cara untuk mereka menunjukkan sikap mahu berdikari dan memisahkan diri dari kita. Namun, itu bukan selamanya kerana dia akan datang juga dalam keadaan yang kehausan kasih dan sayang. Apa yang penting, jangan marahkan dia jika dia menolak. Ini akan membuatkan si kecil rasa bersalah dan akibatnya dia tak akan membalas ciuman kita itu.

Mungkin dengan cara menerkam dan berkejaran lebih menyeronokkan sehingga dia mau dicium lagi dan lagi. Kita juga sebagai ibubapa perlu kreatif dalam menunjukkan kasih sayang kepada anak (menunjukkan kasih sayang selain dari ciuman dan pelukkan). Semoga kita dapat memahami anak2 kita dengan lebih baik...
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!