Wednesday, September 09, 2009

Aku Juga Wanita


Bismillah,

Over la pulak ek dah beberapa kali saya jadi pengulas drama tidak bergaji sejak akhir2 ini. Lebih tidak acinya bila saya tengok cerita ni 15 minit terakhir aje. Time tu, si suami tgh tanya bakal isteri keduanya sama ada dia sedia atau tidak mengharungi hidup bermadu sebelum dia bawak pergi jumpa isteri pertamanya.

Okeh, pada saya solehahnya si Anis tu ek bila depan suami dia, dia mcm redha akan dimadukan.. saya tak pastilah apa puncanya dia bersetuju. Kalau saya dapat tengok cerita ini dari awal mesti saya memahaminya. Kelihatan mereka tidak ada masalah jika suami itu hendak berkawin lagi pun kan? Cuma kenapa di akhir cerita mereka tak jadi kawin juga??

Satu perkara yang saya setuju adalah 'walaupun isteri pertama itu pasrah dengan keputusan suaminya, namun lihatlah luka yang dia tanggung itu'. Walau bagaimana pun keadaannya, ada salah seorang dari suami isteri itu yang terpaksa berkorban. Maka kena fahami pula, yang berkorban itu selalunya akan berada dalam keadaan kesedihan maka janganlah pihak yang seorang lagi mengorbankan pihak yang lainnya.

Apekah ayat ku yg berbelit2 ini....let me make it simple :

Saranan buat suami seperti suami di dalam drama itu : Jika anda dalam keadaan ini, bersyukurlah kepada ALLAH SWT kerana dikurniakan isteri yang sebegitu baik sekali. Cara menunjukkan kesyukuran itu adalah dengan berlaku adil kepada mereka. Saya rasa, kaedah terbaik jika anda mahu berkahwin lain adalah dengan mendapatkan persetujuan isteri pertama itu. Yaa....saya faham memang susah tu pasal suami saya tak lulus2 lagi kawin lain tapi ini adalah untuk mengelakkan 'drama keganasan' menjadi ending dalam keluarga anda.

Saranan buat pihak ketiga : Jika mungkin, berbaiklah dahulu dengan bakal madu anda itu. Selami hatinya supaya kedatangan anda tidak akan menyusahkannya. Jika anda rasa dia sakit dan tidak mampu pula menanggung kesakitannya, ........(sambung sendiri aaaa rasa kesian lak nak cakap).

Saranan buat si isteri : Apabila anda telah merelakan diri anda di madu, biarkanlah suami anda berlaku adil. Itu adalah keadaan yang baik buat anda jika ini terjadi.

Walaupun begitu, saya amat tidak suka jika suami keluar date2 dengan perempuan lain. bukan sekadar dating, malah jika anda main SMS atau email, atau YM atau apa cara sekalipun sehingga terbentuknya 'saja nak layan' kepada 'tersayang' maka itu bukan cara yang betul. Jika anda rasa nak kawin lain, ejaslah dulu bini anda. Sebab jika anda tak ejas bini, dia takkan tau kenapa anda nak kawin lain. Sekiranya dia tak tau sebabnya, dia pastilah susah nak terima kenyataan.

Andai kata alasannya adalah :
  • Terminat kat perempuan lain - biarkan isteri anda surveykan si dia untuk anda. Bgtau juga kenapa anda terminat kat perempuan itu.
  • Isteri nan seorang tidak cukup melayan nafsunya - manalah tahu isteri anda akan cari jamu mujarab untuk dirinya???
  • Isteri anda tidak pandai menguruskan rumahtangga - manalah tahu dia akan meng'upgrade'kan servis dia kerana tak mau anda kawin lain. Bagilah can kat dia...
  • Anda tidak lagi mencintainya - Ya ALLAH..malangnya nasib perempuan ini. Jika anda kawin lain pula, maka akan bertambahlah nasib malang isteri itu. Janganlah jadi orang yang menzalimi. Fikirlah sedalam2nya kenapakah ALLAH mentakdirkan anda menjadi suami kepada perempuan itu. ALLAH tidak akan menjadikan sesuatu itu hanya untuk sia2. Semuanya pasti ada hikmahnya.
Mmm...anda mau tau apa di fikiran saya?? Buat masa ini, saya masih tiada kekuatan untuk menghadapinya... dan alhamdulillah setakat ini suami saya memahaminya... Kerana dia memahami saya, saya menjadi sangat sayang kepadanya dan saya berharap saya tidak mensia2kan pengorbanan suami saya itu.. (Korang, agak2 dalam umah depan komputer ada embun tak?? Sbb di hujung mataku ada air sedang bergenangan...)
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!