Thursday, October 29, 2009

Memori Di Taayah - Episod 2



Bismillah,

Owh tolonglah aku baru cerita pasal Hari Pendaftaran aje tapi korang dah elaborate mcm2...mcm nilah lepas aku rasa2 aku dah habis cerita pasal kita semua, aku print lawa2, pastu aku jual agak2 laku tak?? Ahahaha.....acah aje...takdok kojo ah nak buat pekerjaan sebegitu. Alhamdulillah, setakat episod satu baru, at least aku jumpa Abby n Ana Zamzamin dan aku pun dapat recall balik kawan2 lama sambil search diorang mll FB ni.

OK ah...hari ni aku nak cerita pasal minggu orientasi. Kalau aku tak salah, aku adalah dari kumpulan Ramadhan. Satu kumpulan dengan aku yang paling aku ingat adelah Normaizalina Inan (bgtau aku sape ada jumpa x-KU batch kita ini..). Ini adalah kerana, dia adalah tokoh minggu orientasi kita masa itu...so tolong maklum ek, bahawa walaupun bukan aku tokohnya tapi yang dalam geng aku sllnya glamer2 belaka....muahahaha...so, aku numpang lah glamer org :P

OK, lagu nasyid group kami adelah lagu 'ntah apa tajuknya'...hihi, aku bukan setakat tak tau nama lagu, atau nama novel yg pernah aku baca, tapi juga nama pisang, nama ikan dan nama apa2 aje lah. But then aku rasa aku adalah bernas dalam mengingat wajah dan/atau nama orang. Agaknyalah kan....OK, malam ni aku nk try recall lirik dia...

Tabuh berbunyi gemparkan alam sunyi,
Berkumandang suara azan
Bayu memecah sepi
Selang sahutan ayam
Suara insan di alam mimpi

Tetapi insan kalaupun ada hanya
Untuk menyarakan mereka
Bangun untuk bekerja
Tunai tugas biasa
Menyara hidup mereka

Beginilah..peristiwa subuh hari setiap hari
Tabuh berbunyi suara azan
Mendayu tiada erti
Tabuh berbunyi suara azan
Mendayu tiada erti

Itu versi lama, yang ini adalah versi baru dari Raihan...

Peristiwa Subuh

Tabuh berbunyi gemparkan alam sunyi
Berkumandang suara azan
Mandayu memecah sunyi
Selang seli sahutan ayam

Tapi insan kalaupun hanya ada
Mata yang celik dipejam lagi
Hatinya penuh benci
Berdengkurlah kembali
Begitulah peristiwa di subuh hari
Suara insan di alam mimpi

Ayuh bangunlah
Tunaikan perintah Allah
Sujud mengharap keredhaan-Nya
Bersyukurlah bangkitlah segera
Moga mendapat keredhaan-Nya
Begitulah peristiwa di subuh hari
Setiap pagi setiap hari

Tabuh berbunyi gemparkan malam sunyi
Berkumandang suara azan
Mandayu memecah sunyi
Selang seli sahutan ayam

Tapi insan kalaupun hanya ada
Mata yang celik dipejam lagi
Hatinya penuh benci
Berdengkurlah kembali
Begitulah peristiwa di subuh hari
Suara insan di alam mimpi

Ayuh bangunlah
Tunaikan perintah Allah
Sujud mengharap keredhaan-Nya
Bersyukurlah bangkitlah segera
Moga mendapat keredhaan-Nya
Begitulah peristiwa di subuh hari
Setiap pagi setiap hari

Ntah ada lagi ke tidak rangkap lain aku tak ingat. Tapi kadang2 nasyid nilah yang jadi peneman tekak aku in case laki aku ngantuk bila memandu jauh. Tu pun tak lama...lepas aku nyanyi lagu ni, campur dengan lagu yang Saadiah jadi tekong masa kelas 1T masuk pertandingan nasyid hujung tahun tu...aku pun ngantuk balik. Heehehe...aku bukan tatau lagu rock tapi lagu2 ni sll buat aku teringat2 kat Taayah.

Lagu yang Saadiah jadi tekong tu plak mcm ni lirik dia

Bulan Ramadhan bulan yang berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan doa diterima
Bulan Lailatul qadar yang istimewa

Isilah bulan ini banyakkan amalan
Beribadat malam siang berpuasa
Banyakkanlah sedeqah jangan dikira
Moga ia menjadi penebus dosa

Membaca alQuran jangan dilupakan
Zikir dan tasbih elok disertakan
Meriahkan Ramadhan dengan bermacam cara
Agar Ramadhan tidak sia2

Satu yang aku ingat masa first time dengar suara Saadiah tu, aku memang kagum gila2. Sekali tu je pun dia nyanyi...sebelum tu takde, selepas tu lagilah...dok menekun dengan buku sampai aku jadi pelik, budak ni dia takde dunia lain ke selain dari berkepit dengan buku dia. Ha ha...Saadiah, dulu memang kagum dengan hang...

OK, patah balik pasal orientasi. Aku tak ingat dah yang lelain tapi yang aku ingat sangat selain Maiza jadi tokoh, kumpulan aku juga adalah kumpulan yang terbaik. Owh, kebanggan ketika itu membuatkan sekarang aku sedang menaip dalam keadaan hidung ku yang kembang (hihi...budak Taayah leh imejin kah??)

Antara lain yang daku ingat adalah bila senior bertanya tentang cita-cita, satu sekolah terkejut bila cita2 Sri Haryani adalah Perdana Menteri. Aku pun apa lagi, macam ragu2 tentang cita2 aku masa tu... ke orang lain semua bercita2 besar tapi aku masih tak ada cita2? Satu lagi yang aku ingat rasa Sri hilang spek jatuh dalam lubang jamban kan??

Owh, aku dapat bayangkan meremangnya bulu roma korang bila membayangkannya. Manakan tidak, bilik air dan toilet di asramalah satu2 nya tempat yang buat aku frust dengan Taayah. Tapi tu sebelum artis SUKMA datang tumpang sekolah kita kan? Lepas pada tu...semua orang hip hip horray kalau nak mandi kan???

Keadaan sebelum tu sabo ajelah..dengan nak mandi tadah airnya, dan aku memang hangin kalau ada orang simpan sampai 2-3 baldi air..aahahaha..tu pasal aku sll bangun awal dan mandi siap2 lepastu tido balik sementara nak tunggu Subuh. Tak kose ah nak tadah air sebab aku kalau tak mandi pun takpe :P

OK, pindah lak bab solat. Aku jujur nak bgtau kat situlah aku mula terasa rohnya solat jemaah. Aku baru first time belajar masbuq di sana. Mengingatkan ni, aku rasa beruntung sbb aku tak pasti kalau aku tak sekolah kat sini aku reti ke tak nak masbuq solat. Melihat anak2 sedara aku yang 6 tahun lagi dah reti masbuq, aku rasa malu sendiri...huhuhu..jauh dengan keadaan aku dulu...

Kakak2 STA time tu pun boleh tahan garangnya. K.Sugih, K.Po'a (yg ni la kot yg lemah lembut sket) dengan K.Rosma sound suruh duduk antara saf pertama sampai tiga aje. So, aku cuba jugaklah mempoyokan diri untuk duduk saf pertama. Malah ada satu petang tu, dah jadi kebiasaan geng2 aku gi bentang sejadah kat surau seblom gi makan, alih2 luka kat tangan dan parut dia ada sampai arini sbb nak berebut sebelah kanan imam. Konon2 nak qamat la...haiiiyyoo....aku ada parut kenangan di Taayah, korang ada ka??

Plus, kat sini aku start menghafal surah Sajadah. Okeh, berapa ramai lagi antara kita yang ingat surah ni? Aku?? Mmm...kalau baca sorang2 memang aku takleh lancar tapi kalau ikut orang ngaji, insya ALLAH buleh la jugak..ini kira berkat juga ye belajar di Taayah. Ni aku ungkit bukan hape, at least ada kan benda baik yang kita bawa kluar dari sekolah ni?

Juga perkataan baru yang kita kenal di Taayah
  • pasola - lipatan tudung
  • konggo - period (sekolah lain mmg tak sebut yg ni kan?)
  • gipang - gila pangkat
  • kayzack - ketinggalan zaman
  • merantau - gi tidur bilik kakak angkat atau bilik member
Ada lagi ke yang aku miss? Aku rasa dak Taayah ni kreatif ek...sbb boleh pulak reka perbendaharaan baru. Ntah sapa la tekong yg memulakan semua perkataan ini.

Ok, bab lipat kain ikut petak tu...petaknya adalah berwarna kuning kan? Memang seperti kawan2 lain cerita, memang kebiasaan kita kat Taayah itu terbawa2 sampailah sekarang. Malah masa aku mula2 balik umah masa form 1 tu, satu almari aku dengan mak aku rombak balik. Punyalah hebat penangan ajaran kat White House kita tu. So, kepada jejaka2 yang bujang nak cari anak dara pandai lipat kain, carilah budak Taayah :P wakaka. Oh ya, yang aku sll ingat setiap kali pemeriksaan mingguan selalu sangat Aqish punya locker dapat yang terbaik sampai aku sll berkata di dalam hati, K.Rosma & the gang ni tak perasan ke locker orang lain ha?

Time gotong royong pulak, lepas aje sesi tu...akan ada sesi lelong barang yang orang tinggal kat bilik air & toilet. Kalau takde yang tuntut, maka semuanya akan dilelong pada harga RM 0.20. Ahahaha...tapi pun bukan ada yang minat beno mana idaknya jatuh kat tepi2 longkang lah..ape lah...sape yg ndak?

Bab sesi turun padang pulak, aku memang tak ingat ape yang aku kerjakan tapi masa aku F4 tu sll gak la aku main. Sll time turun padang budak2 Taayah hanya merayau2 aje...tak salah aku time tu takleh bawak buku. Plus aku pun malas nak berpeluh2 karang aku kene basuh baju tu pulak. Ingatkah korang pada sluar merah belang putih kita? Sungguh tak selesa...tapi kita redah je kan...Tapi aku perasan time tu seniorita kita punya kain jenis yang selesa sikit kan?

Lebih kurang time komiti gak...kadang2 aku rasa pelik kenapalah dua pekerjaan ni sll membuatkan aku rasa tak bebas masa kat sekolah tu. Tapi, kalau bukan aku yang kutip2 sampah masa tu, sape nak buat? Eceh, mcm takde tukang kebun tapi korang semua maklumkan pakcik2 atau makcik2 tukang kebun tu sepatutnya dulu kita pandang diorang mcm mak2 dan ayah2 kita yang sedang mencari rezeki. Bila kita kutip sampah2 untuk diorang, maka mereka bolehlah tumpukan pada kerja2 lain. Beruntungnya mereka dapat anak mcm kita kan??

Mmm..aku ada satu kenangan yang paling memalukan terjadi masa aku form 1 tapi aku mintak korang senyap2 aje lah...ahaha..sama jugak kepada cerita2 yang lain yang mungkin akan menyebabkan rakan2 kita malu. Aku akan cuba elakkan cerita2 yang mengundang aib tapi korang yang komen tu pun jgn bangkitkan isu yang akan mengundang keaiban ye...ni aku sound ni bukan nak cover line aku jek tapi bila kita sebut bab pencopet tu, aku rasa mcm mana aa...tak reti nak describe..aku takut kalau org tu baca blog aku dan terasa sedangkan dia dah berubah. Anyway, sama2 la kita doakan dia ek...ntah2 dia sekarang lebih baik dari kita semua.

OK korangs...bersambung di lain siri yaa...maaple kalau ada yg terasa...boleh sound aku direct ek..

"Macik2...komen ye..kalau tak nnt umi takde idea nak reka cerita untuk episod seterusnya...peace!!!"



Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!