Tuesday, January 19, 2010

Pembantu Rumah : Kemahuan Atau Keperluan


Bismillah,

Encik suami ku telah mula bertanya2, "Umi carilah bibik." Aduihhh..ini adalah lanjutan kerana umi tidak larat masak. Bukan setakat itu, ada masa2 saya terlalu stress sehingga termenangis bila Uwaiys terkencing depan bilik air. Sampai saya call suami saya dengan nada emo yang sangat hampeh.

Sejujurnya, saya nggak mau menyusahkan siapa2. Jika saya memilih untuk ambil maid bermakna saya perlu menambah sumber kewangan untuk dibayar. Tapi dari sudut lain, saya akan sedikit rehat. Saya tak pasti orang lain, tapi saya rasa 5 orang anak (selepas baby lahir) dengan 3 anak bersekolah dari jam 8am ke 3 pm adalah OK.

Masa mereka ke sekolah itu adalah masa yang telah ditakdirkan ALLAH untuk saya menjalankan tugas sebagai seorang suri rumah. Sepatutnya, tika inilah saya patut masak, basuh pinggan, mengemas rumah, menyapu sampah, basuh kain, sidai kain dan lipat kain. Tapi biasalah kadang2 kudrat saya tidak sampai ke sana juga.

Jika saya mengambil pembantu, saya juga terfikir apa agaknya kerja yang saya akan beri kepada dia.
  • Masak - mm..rasanya saya tidak rajin sangat tapi saya tak minat juga kalau pembantu yang masak
  • Kain - adui segannye ek ada adik beradik yang nak kene lipat. Korang yang ada maid buat macam mana ek? Ke buat tak kesah aje?
  • Mengasuh anak - ini boleh la...kot2 saya ada customer, at least ada orang yang jagakan anak saya.
  • Basuh pinggan - yeahhh...best gile aci suruh je tengok2 singki dah licin.
  • Kemas rumah - walaupun boleh minta pengasuh buat, tapi saya rasa anak2 kena diajar juga bukan? Lagipun anak2 saya dah boleh diminta mengemas. Maid mungkin tolong mop kan, sapu sampah, cuci kipas, sapu sawang, basuh bilik air - iaitu yang tidak tercapai dek tangan anakanda I.
  • Basuh CD - merdeka la abah diorang ek...
Kebaikan jika ada maid :
  • Saya boleh rehat sikit - hopefully!
  • Ada masa lebih nak prepare anak2. Nak monitor buku mereka, nak bg mereka XTVT dll.
  • Saya boleh pergi shopping (bukan nak joli katak), teman abah hantar ayam kepada pembeli tanpa perlu bawa anak
  • Ada kawan nak borak dan teman bila abah pergi usrah atau keluar malam
Keburukan jika ada maid :
  • Sebenarnya saya tiada pun duit untuk buat deposit nak ambil maid, so plan nak cari yang dah sedia ada di Malaysia aje. Ada sesiapa mau pas maid yang baik untuk saya?
  • Jika saya ambil dari ejen, mcm mana ek kalau maid buat hal.
  • Susah nak balik kampung atau nak tidur di rumah mak saya juga.
  • Pakaian kita kena macam mana ek?? Konpius2
  • Privacy hilang - susahle sikit kot nak tangkap lentok dengan hubby I kat depan TV
  • Saya takut saya akan jadi malas yang teramat.
  • Takut dia goda my husband la...
Kawan2 anda rasa saya patut ke ambil maid??? Tiba2 saya rasa saya hilang ke 'super'an saya......uwaaaaa

17 comments:

  1. siti istileh super pelbagai

    dengan anak lima orang,

    siti boleh juga cuba cari pembantu part time khusus untuk kerja-kerja rumahtangga sahaja

    lima orang anak yg kecil-bukan calang2 untuk urus dan jadi super

    ReplyDelete
  2. topik yg menarik. MommaMia pun if possible idak mau amik maid sbb privacy momma & abah akan punah... dah la kami weekend husband & wife.

    kalo ikut kemahuan memang tak nak but if keperluan maybe perlu... so if part time mungkin ok maksudnya maid tuh dtg hari2 tak tido umah laa.. mostly buat kerja2 rumah laa spt cuci toilet , mop, vacuum, gosok baju or etc.. sbb nk jaga anak tak possible kot, sempat ke?

    Se-super-an siti tetap ade sbb dah jadi ibu beranak 5...amik maid ke idak siti tetap SUPER!!!

    ReplyDelete
  3. june rase seorang ibu yg ada bisnes dgn anak 5 boleh la ambil maid. tapi kalo bole carik maid yg keje pagi balik ptg.. segala urusan rumahtangga selain memasak dan mendidik anak2 dan melayan suami serahkan kepada maid.

    just my 2 cent! :)

    ReplyDelete
  4. saya pn memula nk hntr damia ke pengasuh dlm dilema antara nk hntr ke pngasuh atau ambil maid. tp saya pikir smula, rumah saya kecik je, privasi saya akan hilang, keselamatan anak blm terjamin malah saya khuatir kes2 maid lari dr rumah dan culik anak. itu paling ditakutkan. akhirnya saya putuskn hntr ke pengasuh yg dh berkeluarga.

    saya cadangkan akak ambil maid separuh masa. kwn saya pn cdgkn begitu. ambil hujung minggu n kita boleh monitor apa dia buat sbb kita pn di rumah. kos nk bayar upah pun tak mahal sngt kot.

    ReplyDelete
  5. bagus cadangan yg lain pasal ambik maid part time or masa weekend je. just utk buat kerja2 rumah yg Pijah tak larat nak buat.Pijah pun perlu rehat. kesihatan kena jaga juga.

    ReplyDelete
  6. saya pon setuju dengan kawan2 yang lain..amik maid part time i.e datang sekali dua seminggu untuk bersihkan rumah dan kemas2 apa yang patut. kurang satu beban and bole fokus kat anak2,tak hilang privacy, masih boleh masak sendiri, anak2 masih bole belajar berdikari and risiko hbby digoda pun almost takde...hehe

    ReplyDelete
  7. ambilah pembantu part time datang bila perlu, atau dibayar hari especially bila nanti bila baby dah kuar.
    Kadang memang x larat nak uruskan semua dan semua dalam keadaan tip top, selain rumahtangga kesihatan diri sendiri juga penting

    ReplyDelete
  8. saya nak jugak seorang maid tapi bila dah x mampu nak handle anak ramai2 atau kos yang sama kena keluar bila nak kena hantar anak ker pengasuh dgn kos amik maid

    Ini Bukan Key Chain, Ini Pen Drive

    ReplyDelete
  9. :) Kawan2...thanx atas cadangan pembantu part time...

    Saya bukan mahu menolak cadangan ini, malah lama dahulu saya ada upah orang datang bersihkan rumah sekali sekala.

    Sekarang ni, saya tak panggil lagi sebab saya tak tahan untuk tunggu beberapa hari tidak menyapu, tidak lipat kain, tidak basuh pinggan, tidak mengemas...

    ReplyDelete
  10. kak pijah..

    inilah dilema yg saya hadapi sebelum nak brsalin anak ke 3 dan ke 4 tu . but in the end...satu jenis org gaji pun x ambik.part time ke,full time ke..mmg selagi baby tu belum keluar,rasa mcm xmampu nak handle semua.bila dah kluar,barule rasa satu beban dah lepas n then takes time sikit la nak adapt dgn new situation kan.
    alhmdllh suami sgt banyak membantu.itu sbb nya tiada istilah org gaji dlm umah kami.setakat 'pinjam' adik ipar ade le.tu pun kejap bangat.skrg depa dah kawin...haha

    insyaAllah lepas sebulan dua baby lahir,semua akn kmbali normal.believe me ;).

    p/s:ari isnin ari tu ade tak akk di sebuah restoran d tmn pekaka?
    just asking,kot2 lah akk.. :)

    ReplyDelete
  11. Salam...rasa sangat kagum pada Pija. Anak nak masuk 5, tiada pembantu rumah dan ada bisnes sendiri. Saya yg anak sorang ni pun "havoc" sangat kat rumah!

    Tapi masa baby baru yg bakal lahir ni masih kecil, upahlah orang utk "menjaga" rumah utk a few months. At least boleh ringankan beban, baru lepas pantang nak kena jaga gak...

    ReplyDelete
  12. Salam sis,

    Saya dah jadi silet reader blog sis , since awak jadi mom blogger's planet contributor. Anyway, salam kenal.

    Saya punye pendapat yang sama dengan sis tentang amik maid ni. Pada saya maid ni lebih kepada kehendak ramai orang zaman skrg, yang terlalu memberi perhatian kepada kerjaya dan menggunakan alasan busy untuk mengambil maid. Kerja rumah, anak2, suami (mintak maaf ye) semua dilepaskan kepada maid utk uruskan (kecualii dalam bilik punye hal la).

    Saya sentiasa menjadikan ibu saya sebagai idola. Bekerja, boleh uruskan 5 orang anak, suami, dan rumah. Jika die bole buat, mengapa tidak saya?

    Setiap orang punye pendapat masing2, nampaknye sis dah listkan pros and cons. Jika ditanya pendapat saya, tak perlu. Kalau perlu sangat, seperti cadangan kawan2 lain, amik part time helper.

    Thanks,
    Salam
    (panjang lak komen.):)

    ReplyDelete
  13. Salam...saya pun first time mengomen di sini..

    Buat masa sekarang (beranak satu) mungkin kami masih boleh handle lagi tanpa maid, tapi kalau anak dah 3 4 mungkin akan consider bile baju nak iron berbakol2, pinggan mangkuk penuh satu singki dan masak pun macam nak kenduri..

    waktu tu maid dapat meringankan beban si ibu..Just my 2 cents..Tq

    ReplyDelete
  14. Maid??? saya juga terfikir akan hilang privacy... itu yang paling utama... ehehehe....

    tak salah amik maid... Paling kurang dapat ringankan beban sket...

    Niway, saya mungkin takkan amik maid... huhu, baru anak dua dah blagak... Ya Allah, ampunilah daku... =)

    ReplyDelete
  15. Salam..
    saya nak komen pun...anak baru sorang.
    tp saya memaangg kagum ngan siti sebab bleh handle anak2 n run bisness lagik.
    maybe sekarang aje kot, siti rasa x larat seme..
    mana la tau...dah bersalin...senang aje seme kerja

    pada saya...cukup2 la kes kehilangan anak buah tersayang akibat maid.

    hmm..cube carik maid yang datang pagik balik petang tu..
    amik org kg aje...mesti ade yang nak...

    semoga Allah permudahkan lagik urusan siti sekeluarga...amin.

    ReplyDelete
  16. 1st thing yang saya fikirkan kalau ada maid...hilang privacy! hehe..macam tak syok je kan kalau ada orang luar kat rumah kita tapi apa pun, bergantung pada diri masing2 gak la. mak saya pesan, kalau ada maid sekalipun, jangan biar dia masak..sekadar tolong2 tu takpe & jangan bagi maid kemas bilik tidur utama sebab itu tempat privacy suami isteri

    ReplyDelete
  17. Pija,

    kakyong kalo ade helper nak mintak dia tlg sapu lantai, lap habuk2 (rumah kuat berhabuk), selesaikan urusan kain baju.. heheh.. & tlg tgk2 kan anak2 sementara kakyong nak buat kerja... hahahaaaa...
    tp xde lah harap dia dok sekali dgn kita.. part time helper okay kot.. dtg kerja time peak hour jer.. antar 11 am to 6 pm...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!