Wednesday, May 19, 2010

Hujan Menguji Ketangkasan

Bismillah,
Sape yang duduk area Parit Buntar tahulah betapa lebatnya hujan. Staff saya Cik Timah anto mesej lewat tiba kedai sbb ada jalan kat sini naik air. Staff baru saya Cik Mira dengan gagahnya bawak moto dalam hujan, seram ku dengar sbb risau jadik pape, belum potong Perkeso lagi dia nih.. Cik AsQamar plak sampai dilema, nak gi keje naik kete ke jalan. Padehal rumah dgn kedai sll tak dan 3 minit dia jalan sudah sampai...ahahaha..

Itu cerita staff saya. Cerita saya lebih ngeri. Saya kan puan bos lah konon2nya. So, kul 9 dok sedap lagi nyusukan Ahmadi atas tilam. Sbb atas tilam lah saya terlena balik padahal atas tanah pon ko lena Pijah wei. Alih2 terasa air menitik2 atas kepala. Barulah perasan yang hujan kat luar. Padanlah saya lena padahal panas litlit pun hang lena Pijah wei.

Rupanya, kebocoran dalam rumah. Saya pasang aje lampu, saya tengok rumah ni sudah penuh dengan air. Arwa dengan Ahmadi lena lagi so saya amik kesempatan kumpul baldi dan tadah air. Dkt ruang tamu under control, rupa2nya kat bilik Epit air sudah penuh. Waaa....kalau orang tgk mmg rasa nak nangis. Serius penuh. Silapnya bukan apa, kat atas bumbung umah ni ada sesuatu yang menyekat pengaliran air so, air tak turun melalui saluran yang sepatutnya.

Sekali dok kelam kabut perah kain yang basah tu dengar pulaklah bunyi anak kucing melalak kat luar. Haih...baru teringat ada sekor bonda kucing dah letak 3 ekor anak dia kat luar. Elok je saya keluar tu, nak amik anak kucing tengok2 mak kucing tgh dok menung kat bawah bumbung. Rupanya air kat belakang umah mak saye dah penuh dengan air.

Mak kucing ni kucing liar so dia lari lintang pukang padahal tpt tu banjir tu...huhuhu...saya bukan nak pukul dia, tapi saya nak tolong amikkan anak dia dah dia tak leh nak amik anak dia tapi dialak lari terjun dalam air. Sekali saya pergi redah air tu dah paras betis. Haihh... tengok2 sekor anak kucing mati sudah. Sangat sedih.. dan mulalah terfikir, kalaulah tadi saya awal sikit teringat kat kucing tu kan, ntah2 panjang lagi umur anak kucing tu.

Pastu kilat petir bunyi dan Arwa terkejut dan terus nangis, tapi dia nangis ngigau aje. Dia lena semula atau mungkin dia takut nak buka mata sebab dengar bunyi petir tu. So, sempatlah saya lap2 sikit kucing tu. Nak jamu Anmum Essential Arwa, kucing tu tanak...suami saya lak pesan jangan jadi mak kucing plak :P Ai kan isteri solehah, kene la dengar cakap suami.

Lepas tu saya sambung dengan lap satu rumah. Udahla sejuk redah hujan, saya pasang kipas kuat2 supaya lantai cepat kering. Ahmadi pun, sepanjang tu takle meragam teruk. Lepas mandikan, saya susukan dia dan dia tidur semula. Arwa pulak, terpaksala jamu dia dengan cerita Nasib Do Re Mi. Wahh...dia suka tgk cerita itam putih lebih dari tgk kartun.

Akibatnya semalam saya sampai ke kedai dalam kul 1. Mcm mana ni nak suruh staf tepati masa kalau bos dia spesis mcm saya? Huhuhu.... Semasa dok menaip ni sebenarnya sedang dok pikir apekah dan dimanakah mak dgn anak kucing tu. Anak saya sedang sedap2 tidur ntah macam mana ek mak kucing yang dah kematian sekor anaknya dan ape kabo le 2 lagik anak dia.


Eh eh...rasa nak nangis plak!!

6 comments:

  1. bila sebut hujan aja rasa mengantuk aja nak tidur kan

    Budak US Tak Tahu Maths??

    ReplyDelete
  2. kesian kat kucing tu kan..walopun saya tak le suka sgt ngan kucing2 ni, tapi bestkan kalo hujan2 camtu...lagila nyenyak tdo

    ReplyDelete
  3. huk huk huk..simpati dengan nasib anak2 kucing tu

    ReplyDelete
  4. Hanie masa tu terlelap sat atas sofa..maklum le hujan lebat kan...layannn...:p
    sekali guruh bombastic punya mari !
    rasanya dh lame xdengor guruh sbgitu kuat nye kan kak pijah?
    mmg pekan parit buntor banjir...
    adakah itu sbbnya bisnes kain org kemboja x jalan arini??

    ReplyDelete
  5. hujan..sudah lama tidak main hujan.. lalala~

    ReplyDelete
  6. Sharinginfoz, itu sudah musti...kalau bole biaq semua anak lena...fuhh...best2

    k.su, sangat kesian..tak senang saya dok dalam umah dengar diakucing mengiau di luar

    Hajar, sob sob...teringat kucing yang aku baling kasut kat Taayah dulu..tak masuk kucing putih yang Cupin n the gang simbah dengan sirap tu...wuwuwuwuw

    Hanie, series sangat kuat....terkujat sangat. Area pasar kemboja naik air gak ke??

    Dila, hai...jangan buat perangai kanak2 ye, pengsan puan Solha ayong tatau

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!