Friday, May 07, 2010

Syok Ke Kawin Dengan Ustaz? : Review Jaja & Din

Bismillah,


Idak le saya beria sangat nak baca tapi tak tahan ah bila Cik Dla sepupu saya beria2 buat entry ini utk bgtau betapa lazatnya membaca novel ni. Katanya kalau ada 5 bintang, berapa mau kasik utk buku ni, dia kasik 10 terus!! Bila saya baca2 pula, fahamlah saya yang kenapa buku tu dibagi 10 bintang.

Tapi satu je, kalau orang kawin yang baca, especially yang kawin dengan ustaz mesti kata, ish..macam pernah alami jek benda ni. Serius!! OK kalau orang tengok perwatakan ustaz, ada yang jenis cakap penuh tawadhu itu, lemah lembut je suara tu memanglah sapa la yang tak syiok kalau dapat kawin dengan ustaz.

Sampai saya kirim doa kat mak saya masa dia pergi haji dulu, suruh doa semoga saya dapat kawin dengan Ustaz!! Balik2 je dari haji itu, tak lama kemudian memang sungguh maqbul (saya yakin mak saya akan doakan yang terbaik untuk anak2nya). Dapatlah ku kawin dengan ustaz saya yang comel ni..hehehe... Adik2 ipar ku yang baca, korang boleh muntah darah dengar ipar korang puji abang korang...ahahaha... Sungguh eh, dia memang 'paling comel dihatiku'.

OK, realitinya, bila kawin dengan ustaz... dia mcm takde masa nak duduk tepi pantai sambil yu pegang tangan ai, dan ai lentok ke bahu yu dan bersembang ai leb yu dan yu leb me dari malam sampai ke pagi. Tidak...keindahan dalam rumahtangga tidak datang seperti itu. Tetapi ia datang dalam bentuk ketenangan dalam hati.

Dari satu pepatah ke pantun ke apa yang saya sedut dalam novel itu ialah : 'kebahagiaan bukanlah seperti yang orang katakan, tetapi ia adalah apa yang kita rasa. Ha..yang ni kawe buwi seploh markah tentang ketepatannya. Orang kalau nak kata macam2 memang dia boleh kata punyalah. Tapi kata2 dia tu, kalau kita tapis baik2, amik yang ada pekdah sudahlah...yang takde tu tohok buang jenjauh.

Saya jadi tertarik bila Cik Din ni ada inisiatif buat bed time story setiap malam. Adeis...kande, jadi teringat dulu ketikamana dirimu membacakan padaku kitab ntah apa tajuk yang diterjemah oleh sahabatmu itu. Juga kejadian2 di dalam rumah ibubapa Din itu, adalah sikit2 macam yang daku alami di rumah ibu mertuaku. Awal2 duduk sana, sangatlah rasa rendah diri dan sampai arini pun terasa kurang banding biras saya yang hebat2 di situ.

Mmm...buku ni mengisahkan sorang anak dara yang tak bertudung pun pada asalnya malah tak solat memilih untuk meminang seorang ustaz untuk jadi suaminya. Kalau saya story kat sini hilanglah saspennya kans, maka yu all carilah sendiri kalau nak baca. Mmm... sesuailah kalau sape2 pun nak kawin dengan ustaz tapi satu saya nak pesan, bersedialah untuk masuk ke markaz tarbiah supaya dia yang membawa kita ke dalamnya bukan kita yang heret dia keluar dari situ ;)

**kalau laku ustaz2 lepas ni, yang lain jangan marah ek...

**Tiap kali baca novel, sll rasa bersalah sbb baca Al-Quran tidak setekun ini :(

9 comments:

  1. pija,
    kakyong kan masa belum kahwin dulu.. hrp sgt dpt kahwin dgn ustaz... huhuuu, tp tu la realitinya, ustaz2 yg pernah dijumpai, rupanya manusia biasa juga... mungkin dah bukan jodoh dgn ustaz.. :p

    ReplyDelete
  2. tak tahulah nak komen sebab blum baca buku tu dan x kawin dgn ustaz pun...

    tapi sipi2 tu macam tak semesti kawin dgn ustaz tapi perawakan sepeti ustaz pun sama gak kut... :)

    ReplyDelete
  3. ala..dah tergoda pulak dgn buku tu..ada jual online ke tak ek? huhu..

    ReplyDelete
  4. mano ado jual novel ni> nok beli retep lah

    ReplyDelete
  5. mak sy pun suka sgt doa sy kawen ngan ustat.."alahai..aku tak mo la makk oiiii..."sbb sy ni 'giler-giler' sket..alih2 makbul doa mak..kawen jgk ngan ustat..tp ustat yg sempoi & mmg sesuai ngan jiwa ragakuuu..alhamdulillah

    ReplyDelete
  6. lamanyo tok baco novel Melayu. sejak balik Msia ni pun, asyik tengok drama2 Melayu ka tv. hhehe

    ReplyDelete
  7. encik somi sy bukan ustaz tp nape org sll panggil dia ustaz eh??

    sy rase jwpnnye ialah perwatakan & stail pakaiannye...hehe...xpelah.dialah ustaz sy dunia akhirat...amin...

    ahakss...betol kata akk tu..xakan ada i leb u,u leb me tepi pantai,pegang2 tgn.suami sy tu,nak acting loving2 romantik2 bagai depan org cukup malu.dgn bini sndiri pun malu.xpelah..yg penting ketenangan hatidan dia buleh tarbiyyah kita,anak2.

    ReplyDelete
  8. TAK UStaz pun takpe kan kak pijah..asal agamanya dan juga perawatakannye, islamic luar dan dalam, ciri muslim sejati yang pnting...

    sy suka buku jaja dan din ini.lain dr yamng lain

    ReplyDelete
  9. buku jaja dan din memang sangat best..
    klakar yet islamik..
    santai tp penuh berilmu~
    cara pnulisan yg klam kabut mjadikan buku ni unik.
    ala2 hlovate.. huhu

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!