Saturday, August 07, 2010

Haid, Istihadah & Nifas

Bismillah,

Ini saya bukan nak ulas apa2 berkenaan hal di atas. Tapi kadang2 ada orang yang bertanya tentang hal ini kepada saya. Kalau dulu2, sebelum ada 'pil perancang' saya rasa adalah lebih mudah untuk membuat keputusan sama ada itu darah haid atau istihadah. Tapi sekarang, peredaran haid telah bercelaru kerana sebahagian dari kita telah mengambil pil perancang.

Eh, ni bukan saya nak kata amik pil perancang pulak. Fatwa berkenaan pil perancang kan dah ada so no worry. Korang ada alasan sendiri kerana mengambil pil perancang kan? Jadi, kita kena terimalah perbezaan pendapat masing2 supaya hidup ni takla boring kan....

Selain pil perancang, gaya hidup sekarang ni pun yang boleh la dikatakan tak atau kurang sihat juga menjadi punca berterabur abis kita punya kitaran haid. Yang lain2 macam pemakanan, pencemaran dan pemanasan global bla2 turut menyumbang kepada keadaan ni.

Tapi, jangan ambil mudah dengan keadaan ni. Kita mesti ambil berat tentang peri pentingnya beza antara haid dan istihadah. Saya sarankan kawan2 bolehlah rujuk ke link ini untuk maklumat lanjut. Jika perlu bertanya, bagitau lah...saya akan cuba bertanya orang yang lebih pandai untuk selesaikan masalah kita.


Petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah
berkenaan
Haid, Istihadah dan Nifas.

Oleh: Syaikh Muhammad al-Shalih al-‘Utsaimin






Semoga ini membantu :)
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!