Sunday, November 28, 2010

Bermain Adalah Syok!!

Bismillah,

Teringat lah ai di zaman kecik dulu..wahahaha...teringat pun dah rasa malu, punyalah galaknya saya main sampai darjah 6 pun bantai main tuju kasut lagik. OK, sebut darjah 6 tu meh saya nak ingatkan bahawasanya ia adalah ketika saya berumur 12 tahun. Lebih ganas lagik adalah main dengan budak2 laki tapi bukan saya sorang la perempuan.

Tapi masa tu budak2 sebaya saya yang perempuan dah tanak main dah. Saya pun tak paham apa yang saya galak sangat main dulu. Hampagas betul! Itu cerita darjah 6, masa kecik sikit dari umur tu, darjah berapa ek...dalam darjah 3-4 kot. Time tu sekolah petang. So, saya belajar ngaji masa pagi. Habis ngaji tu, boleh pulak pi main sampai tak sedar2 kene siapkan diri tghari tu sbb nk gi sekolah belah petangnya.

So, bila lambat tu, time balik rumah tu untuk cover diri dari kene marah, maka haruslah ai berlakon. Caranya adalah berjalan terbongkok2 buat2 gaya sakit perut. Adik2 yang baca ni, dont do this at home tau! Tak baik tau..plus taktik tu sll tak menjadi sbb abah macik dulu marah macik mcm tu jugak :P

Main ni sebenarnya elok untuk kanak2. Boleh meningkatkan skil psikomotor anak2, boleh bikin mereka kreatif dan mahirkan koordinasi mata-tangan anak2. Hahaha..tapi kalau anak main mainan sampai hilang lantai rumah mau meroyan jugak la saye sambil amik sapu sampah dan sapu mainan diorang girl emoticon. Saya akan kata, "Baik la anak2 umi baca buku dari sepah2 mainan mcm ni..." dan sekarang saya perlu sedar bahawa saya silap. Bermain adalah 'keperluan' anak2 saya sebenarnya.

Permainan Aktif
Saya suka main badminton. Kira masuk tak dalam mainan yang aktif? Kalau dapat main sampai peluh dengan anak lima ni kira OK lah. Lama dah rasanya tak pegang reket (ka lagu mana eja wei?). Anak2 saya suka sepak bola...Usamah selalu test kekuatan dinding dengan menyepak bola angin sekuat2nya ke dinding dan kemudian apabila melantun ke kepala adik2nya maka akan terdengarlah suara Tarzan...GOLLLLLL!!!girl emoticon Mainan begitu sesuai main di tempat lapang. Biar dia berlari selaju2nya, atau sepak bola sekuat2nya atau apa saja permainan aktif yang perlukan ruang. Ia perlu untuk exercise dan menghilangkan stress. Hasilnya, minda yang tajam sebab aktiviti sebegini akan membekalkan lebih oksigen kepada otak.

Permainan Yang Merangsang
Mungkin computer game yang sesuai untuk diorang. Saya tak pernah lagi pasang game online untuk anak2 saya kerana saya bimbang mereka akan ketagih dengannya tapi tidaklah sehingga mereka tak dapat bermain game. Ada masa mereka menjawab quiz2 yang ada dalam Magic English. Selebihnya mereka main Games Pendidikan Anakku Sayang.


Bukan anak je yg melayan game ni. Umi dia yang lebih2 plak melayan game....kikikiki girl emoticon

Permainan Kreatif
Alah bukan susah sangat...main lukis2, gunting2, cat2...memang syok. Ada sekali tu saya mintak suami saya potong pelepah pisang dan kami buat la mcm2 corak darinya. Yang silapnya, saya tak tangkap gambo hasil akhir...wawawaw.... Pulak tu tak gantung hasil kerja diorang. girl emoticon Rugik! Rugik! Bak kata Pablo Picasso, “All children are artists. The problem is how to remain an artist once he grows up.”

Ahmadi pulak mcm mana?
Main Ompecakgirl emoticon
Main cak-cak ni nampak mcm simple kan tapi sebenarnya ia memberi idea kepada baby kita bahawa kita tidak hilang cuma kita tiada dalam pandangan mereka sahaja. Jadi mereka akan tahu, kita selalu ada dengan mereka. Mereka akan lebih mampu untuk melawan ketakutan bila kita meninggalkan mereka sendirian. Sekurang2nya, dengan mendengar suara kita dari jauh, mereka akan tahu kita selalu ada di sekitar mereka dari selalu ada di ruang mata (penglihatan) mereka sahaja.


Teman Anak Bermain
Dunia baby seperti Ahmadi adalah permainan. Kadang2 kita memandang anak2 ini seperti dia tidak tahu apa2. Tapi sebenarnya tidak. Mereka selalu akan bereksperimentasi dengan mainan atau apa saja di sekeliling mereka. Kalau Ahmadi sekarang ni, dia suka rasa (hisap) semua baju yang ada kat rak baju...wawawa...sabo je la! Tu belum lagi amik mainan macam2 jenis sambil ketuk kat inkubator abah dia. 

Mmm...zaman kita budak dulu main bukan main lagi. Nama je perempuan tapi mak saya sampai pening agaknya, time main masak2 siap amik tudung periuk dia pastu bakar dengan api yg real (bakar kertas kot) utk bahan api dan masak daun sekali dengan air dan pasir. Zaman sekarang ni je yang rasa hampeh bila anak umur 6 tahun tapi tak pandai nak baca BI lagik....kesian anak2 umi girl emoticon


Korang mcm mana??

Aduhai kawan, tolong votekan Ahmadi ni di link ini :)
Hanya perlu tekan Vote Now dan kalau rajin komen sekali :)
Img_5023_normal
Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

4 comments:

  1. bagus entry akak ni... berguna utk shira yg sdg mencari apekah mainan2 baru utk anas...

    ReplyDelete
  2. me main paya..hehe
    pastu main panjat pokok...lg tinggi pokok lagi best...
    pastu ada makcik jiran amik galah nk jolok montot dari bawah pokok...huhhuhu

    ReplyDelete
  3. Sitisifir: Main tuju kasut tu mmg best! *teringat kngn lama*....

    ReplyDelete
  4. shira, budak2 ni semua benda dia boleh jadikanmainan sebenarnya

    eT, ayyoh..berani2 ity macik nk sula anak olan :P

    azzey, kalau kt sini kitorang panggil tuju kasut tu dengan panggilan CILI

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!