Monday, March 21, 2011

Tachycardia - Berdebar-debar

Bismillah,

Beberapa hari juga ya saya tidak menulis sedangkan saya dah berjanji ini akan menjadi tanggungjawab saya. Minggu lepas saya balik ke Parit Buntar untuk menguruskan beberapa perkara. Gembira melihat orang-orang yang ingin memulakan perniagaan. Pelbagai onak ranjau berduri mereka hadapi tapi mereka kelihatan tabah sekali.

Terkenang zaman saya hendak buka perniagaan dahulu. Tersilap sedikit dalam membuat keputusan, sakitnya terasa sehingga ke hari ini. Tiada guna menyesal sekalipun memandangkan saya yang menyerah diri. Bila melihat kawan-kawan yang membuka kedai tanpa banyak kerenah, nafas saya sesungguhnya menjadi semput.

Bercakap mengenai nafas semput, rasa berdebar-debar yang saya alami semenjak hari hendak pulang ke Parit Buntar sehingga ke hari ini masih tidak hilang. Bagaikan ada sesuatu yang akan berlaku tapi saya tidak tahu apa. Kalau dalam istilah perubatan, saya rasa keadaan saya ini dinamakan tachycardia.

Penyebab-penyebab takikardia mungkin ada dinyatakan di sini :

Some people who have tachycardia do not have underlying heart disease. The cause is often unknown. But possible causes include:
  • Overactive thyroid or other metabolic imbalance
  • Abnormalities within individual heart cells
  • Abnormal electrical properties of groups of heart cells
  • Emphysema or other lung diseases
  • Exposure to heart stimulants, such as caffeine, tobacco or alcohol
  • Rapidly firing triggers, ("hot spots") often located in the veins that return blood from the lungs to the heart (pulmonary veins) — that cause atrial fibrillation
  • Older age
  • Sleep apnea
  • Electrolyte imbalance
  • Genetics
Saya sebenarnya risaukan tulisan-tulisan yang saya boldkan itu. Tapi saya mesti melalui banyak ujian sebelum rasa risau sebenarnya. Tanpa apa-apa pemeriksaan, saya tidak perlu takut pada benda yang belum pasti.

Semoga semua urusan yang akan saya lalui sebulan dua ini berjalan lancar. Tumpang gembira dengan perkembangan mereka. :))

*Pendek saja hari ini - saya sekadar mahu melepaskan rindu untuk menulis :))

 

2 comments:

  1. kaka..
    next 2 weeks
    aku kena go through blood test tuk diabetes n thyroid
    then after 2 days,msukkan kamera kat womb tuk check pcos..

    ReplyDelete
  2. Got one more word to use : Palpitation

    Also meaning berdebar2..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!