Saturday, December 10, 2011

Susu Kurma : Milk Booster (kah?)

Bismillah,

Cerita lama ni. Pasal nak menambahkan susu. Kami laki bini anak beranak memang suka kopek biji kurma dan masukkan kedalam susu. Makan dengan sudu macam enjoy ais kacang adalah sangat heaven. Bagus amalkan ni bagi mereka yang takut nak minum susu putih. Saya tak pasti tang mana yang boleh jadi milk booster tapi saya rasa sebab kita minum banyak airlah.



nak kongsi kat sini..sape2 mommies yang ade masalah susu tak banyak..cuba la petua ni..panaskan segelas susu dgn 2 biji kurma..minum setiap pagi/sahur...
9 jam yang lalu ·  ·  · 

  • Sara Russly dan 3 yang lain menyukai ini.

    • Sara Russly kak Ana Azrin Ahmad, cuba akak try..:)
      9 jam yang lalu ·  ·  Seorang

    • Norfaziela Mohd Noor fresh milk/susu tepung...cubala...
      9 jam yang lalu ·  ·  2 orang

    • Rumaizah Zalkornain Panaskan camne ye?
      9 jam yang lalu melalui Facebook Mudah Alih · 

    • Nor Ashrani Mohd Rafdzi mmg amalan saye minum susu n kurma... sejak preggy 1st bb... anak pun saye didik makan kurma since dia da leh solid food...add kurma & kismis dlm solidfood dia.
      8 jam yang lalu · 

    • Ana Azrin Ahmad thanks norfaziela dan sara.akan cuba amalkan.tapi memang makan kurma setiap hari bak kata sara tempohari.takpe nak tambhkan bil kurma lg dan minu susu anmum materna..insyaAllah
      8 jam yang lalu melalui Facebook Mudah Alih ·  ·  Seorang

    • Intan Mohd Adib Kerapkan supply and demand....mnm air masak byk2 at least 3L pe day...
      8 jam yang lalu · 

    • Ana Azrin Ahmad thanks intan
      7 jam yang lalu melalui Facebook Mudah Alih · 

    • Yazar Yazid Halijah Azizan leh try
      7 jam yang lalu · 

    • Norfaziela Mohd Noor cara saya panaskan,segelas susu dan masukkan kurma dlm gelas..masuk dlm microvave...
      lebih kurang sejam yang lalu melalui Facebook Mudah Alih · 

    • Zuraini Zulkifli saya pun nk share petua bykkan susu jgk, sebelum ni saya pam susu paling byk 2oz - 3oz. susah hati sgt nk letak baby kat nursery, mgu lepas mak mentua bagi saya mkn spirulina, alhamdulillah semalam saya pam bole dpt hasil sampai 10 oz. banyak dh tu bagi saya :)
      31 minit yang lalu · 

    • Norhafizah Madzlan tapi jgn dipanaskan sampai menggelegak ye... :)) kalau saya, saya blender dulu susu segar dengan kurma lepas tu panaskan sikit... kalau nak buat ala2 ice blended, blend lah dgn ais sekali...sedappppppppp




Comel kan doodle ni? Sambil2 share nak menambahkan susu. Bahawasanya baginda Rasulullah SAW akan berkumur2. Tapi kalau kita perhatikan pun, selepas minum susu dan tak berkumur, nanti bau mulut sendiri tak boleh tahan. Tambah pulak minum susu terus tido tak gosok gigi. Sebab tu selepas minum susu saya akan tambah dengan segelas air masak pulak. Rupa2nya ia adalah sunnah Rasullullah SAW juga.

Ajar diri dan anak2 minum susu. Semoga banyak masalah kesihatan selesai dengan minum susu :)

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!