Tuesday, December 27, 2011

Surirumah Patut Ada Mentor

Bismillah,

Saya ada mentor! Mentor saya adalah mak saya, mertua saya dan keluarga saya belah suami dan belah saya juga. Saya pun ada kawan dan ada sesetengah sifir kekeluargaan yang saya apply sekarang adalah datang dengan melihat kehidupan mereka. Tapi tak semua orang suka orang terdekat jadi mentor.

Jadi, saluran2 macam blog korang, fesbuk and so forth yang saya baca tiap hari tu akan jadi batu asas kepada saya untuk buat satu kesimpulan dan jika ia bagus, maka saya akan apply. Seronok sebenarnya baca blog orang ni, sebab kadang2 ada part2 kita akan rasa pedasnya sendiri.

Bila kita rasa pedas kita ubah sendiri senyap2. Berbeza dengan kita kena leter dengan somebody especially dari kawan baik dan keluarga. Diorang kata, "Haaa....kan aku dah kata dulu". Orang dah la tengah facing the miserable life, kene pulak kutuk kaw-kaw. Jadi time ginilah kita cari mentor online.

Saya bagi contoh Kumpulan Ibu Menyusu dalam fesbuklah. Cubalah taip sepatah dua masalah korang berkenaan breastfeeding. Nescaya berpatah2 diorang jawab dengan pelbagai cadangan. Di situ akan berlaku macam-macam brainstorming dan insya ALLAH, boleh jadi kita akan jumpa penyelesaian masalah kita di sana.

Surirumah ni nampak je macam takde masalah. Sebenarnya mungkin mereka tidak keluar rumah maka masalah mereka terperuk je kat lubuk jiwa. Semua orang akan mengalami ups and downs in life. Kalau ada sesuatu melanda, jika bertemu jalan yang kelihatan buntu, do find someone yang boleh bantu kita. Tapi ingat, jangan belakangkan dari minta bantuan dari ALLAH.

Kerana manusia tidak lari dari buat kesalahan. Barangkali mentor yang kita pilih itu silap. Kadang2 dari rumahtangga kita aman damai terus jadi porak peranda. Kadang2 bini ada masalah, gi ngadu kat laki orang. Tak ke tu jadi bertambah masalah?

Saya cuma nak bagitau, ada masanya kita perlu bantuan. Semoga yang berada di lingkungan kita ini boleh membantu kita menuju jalan yang lurus dunia akhirat... :))


3 comments:

  1. betul tu pija... bila kita lihat kehidupan org lain, byk yg kita boleh pelajari.

    bak kata org... yg baik dijadikan teladan... yg buruk dijadikan sempadan.

    ReplyDelete
  2. semua org perlukan mentor. Surirumah patut ada sokongan moral dr surirumah yg lain mcm Kelab yg Puan Bee buat utk surirumah tu bagus. Knur dulu 4 thn jd surirumah mmg tension mula2 sbb rasa mcm tak de kwn. Yelah dahlah kat NZ, jauh dr keluarga.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!