Thursday, May 24, 2012

Bila Terasa Dibandingkan

Bismillah,

Agak liat nak tulis blog sekarang, mungkin dah beralih kepada FB. Ini pun sebenarnya sudahlah sangat mengantuknya mata tetapi saya call suami, mereka masih di KB maka saya rasa tengah malam batu mereka tiba. Saya sebenarnya sedang belajar semula untuk sekoman-komannya boleh say Hi bila suami masuk rumah atau buat tanda peace saja. Sebab itu saya cuba elakkan diri dari lena.

Malam ni tiba-tiba terlintas satu grup di FB yang seorang tu mengadu terasa dibandingkan oleh MIL dan SIL dia. Kononnya anak dia gitu2 aje tapi nephew dia macam jauhlah tinggalkan anak dia. Sebenarnya, bila orang terlampau sangat memerhati, mereka tak sedar pun mereka membandingkan budak-budak. Padahal sudah terang lagi bersuluh, 'kepandaian' tidak diberi sama rata oleh ALLAH kepada kita.

Jadi saya bagi cadangan berikut :

Saya pernah juga kena compare mcm tu tapi saya lantakkan aje.. kadang2 benda yang dia nampak bagus arini ni belum tentu bagus masa depan... mcm anak saya, kami usaha jaga pemakanan dia sungguh2 dan dia sangat lasak compare dengan anak sedara kami yg makan macam2 so agaknya dia kenyang jadi dia tak lasak... tp sekarang ni, anak saya sualah makan apapun (makanan sihat) dia akan makan tapi anak sedara kami tu minum susu pun dah tanak apatah lagi makan... huhuhu...

bagi saya, compare meng compare ni dengar boleh, percaya jangan... kita kena positif dengan anak sendiri... satu hal, org boleh nak compare anak kita, tapi kita jgn compare anak orang... sbb pernah terjadi pada kami, sll kata anak buah kuat meraung last2 anak kami jadi lebih juara muahahaha....

Satu lagi saya nak tambah, anak saya pun terasa kalau mereka dibandingkan, apa yg saya buat saya bgtau mereka, "Apa yg org anggap kita tu sebenarnya dia cakap aje, tapi dia tak tau pun... Tapi ALLAH selalu tahu apa kita buat. Jadi jgn peduli apa org kata, kita buat je keje kita"

Itu aje perkongsian saya ari ni. Saya sudah terhoyong hayang... *terasa ketuaan semakin terserlah* ~ ada baiknya saya tidur.....hukhuk

*Apakah yang kalian akan lakukan kalau anak anda dibandingkan

3 comments:

  1. Terasa memang terasa tapi diamkan aje..lama2 kebenaran terserlah...lagi pun mereka hanya melihat anak kita dlm masa singkat dan kita lebih kenal anak2 kita

    ReplyDelete
  2. qay pun buat bodo je..terasa gak bila MIL bndingkan anak dgn anak makcik kedai dkt kg tu yang minum susu formula...lain jantina lain perkembngan nya..kalo smua nya sama, xke bosan dunia ni....
    sooo pd qay...lantak p kat hang la nak kata apa..anak aku kottt...
    (ni bkn kata kat MIL I...kat org len yg dok bnding anak depa ngan anak aku..) hahaha
    peace u olll

    ReplyDelete
  3. dh tak jdi kudis kak pija
    dari kecik smpai tua2 ni selalu kena sisihkan dgn sedara mara sebelah bpk

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!